onsdag 30 april 2014

Vet ni förresten någon bok som utspelar sig på valborg/första maj?



För många är det långhelg på gång nu. Man slutar kanske jobbet tidigt idag, åker hem och firar valborg med grill och brasa eller besöker någon park och är sedan ledig i dagarna fyra. Skolan har lov och föräldrarna passar på att vara hemma med sina barn. Över allt planerar folk sin helgläsning, naturligtvis. Vad skulle man annars fundera på inför en så här lång helg? Ändlöst med lästid för handen och kanske åker man till och med bort? Vad man ska packa med sig är ju essentiellt! Jag jobbar visserligen på klämdagen, men planera läning kan man ju göra ändå. Jag tänker mig en trevlig blandning av den senaste i raden av ”Flavia deLuce”-mysterier, The dead in their vaulted arches, och kanske Mo Hayders nya. Eller gamla. Modernista släpper ju Hayders första bok om Jack Caffery nu i vår. Jag blev inte jätteimponerad av Ritual som kom förra året, men har hört så mycket gott om de tidiga böckerna att man ju ändå måste ge den en chans tänkte jag.

Något bokbål blir det däremot inte ikväll, även om det kanske hade passat att tutta eld på några av de mindre uppskattade gallrade böckerna idag. Brasa kanske vi får till dock, om vädret och orken tillåter. Annars byter vi nog ut grillen mot hämtpizza och en soffa då bokomaken har influensa och jag är ganska trött redan.


Vet ni förresten någon bok som utspelar sig på valborg/första maj? Det är ju alltid roligt med tema-läsning men kan inte komma på någon. 

Inga kommentarer: