fredag 18 april 2014

Prodigy av Marie Lu



Prodigy (inbunden)Jag minns inte helt säkert vad jag tyckte om Legend, den första boken i den här trilogin av Marie Lu, men jag tittade tillbaka till vad jag skrev om den och jag verkar ha tyckt ungefär som jag tänker nu. Att det här är bra och spännande även om det kanske inte riktigt når upp till Hungerspelen-nivå. Jämförelsen är kanske orättvis men svår att undvikna när det är framtidsdystopier numera. Även Divergent av Veronica Roth brukar ju komma upp sammanhangen och jag tycker nog att spänningen definitivt är jämförbar. MAN VILL BARA LÄSA MERA! Hur ska det gå? Och VARFÖR pratar de inte med varandra? Bokens huvudpersoner, June och Day, har flytt från republikens soldater och sturande och gömmer sig så småningom hos Patrioterna, den gerillaorganisation som har som syfte att störta Elektorn och senaten. Varken Day eller June har tidigare velat samarbeta med Patrioterna då de helst undviker att döda. Efter att de hjälpt Day med en livhotande skada så har de dock inte så mycket val. Att de har olika tillgångar i bagaget står dock snart klart då Day är hela republikens älsklingsrebell och June, med sin överklassbakgrund, kan komma åt Elektorn.

Och naturligtvis bråkar dem dessutom hela tiden för varken June eller Day lyckas riktigt klämma fram vad de verkligen menar och vill, vare sig till varandra eller andra. Tess, som levt med Day på gatan sedan de var småbarn, litar verkligen inte på June och hennes kärlek till Day verkar också ha tagit en annan form.

Jag tycker fortfarande att e kanske kunde försöka att PRATA lite mer med varandra även om det förklaras på flera sällen med att June t ex har svårt att formulera sig i Days närhet och lätt får tunghäfta. De är också ofta skilda åt utan någon riktig möjlighet att kommunicera, vilket sätter deras lojaliteter på prov.

Det är fortfarande otroligt spännande och jag väntar med spänning på sista delen i serien, Champion. Det här är verkligen bladvändare även om det som sagt finns vissa luckor. En av anledningarna till att de har så svårt att prata med varandra misstänker jag är att författaren då skulle få svårt att driva handlingen framåt lika lätt... Skulle ju inte bli lika många missförstånd, misstag och förvecklingar, liksom…

PS. Jag funderar på att börja koppla bokinfo till mina inlägg som under bilden ovan. Bara för att jag kan egentligen. Något som någon skulle vara

2 kommentarer:

Lena sa...

Känner att jag verkligen måste börja läsa denna serien. Böckerna finns i hyllan. Men det finns några andra som jag nog måste läsa först!

Bokomaten sa...

Åh, jag förstår det, det är ju dessutom ren nöjsesläsning, bara för underhållningens skull och då kanske man har andra böcker man föredrar. Jag längtar lite till sista delen dock, som underhållning håller det verkligen hög kvalitet!=)