måndag 21 april 2014

Kokboksmåndag - Green kitchen stories

Green kitchen stories : läckra vegetariska vardagsrecept (inbunden)Ja, jag tänkte återinföra kokboksmåndag här på bloggen och det passar väl prima att börja på påsken som är en riktig mathögtid och med en kokbok som verkligen håller måttet!

Green kitchen stories –Läckra vegetariska vardagsrecept av David Frenkiel & Luise Vindahl

Någon gång då och då så kommer det en kokbok som jag inte bara småtestar mig igenom för att se vad jag tycker om den utan en kokbok som jag verkligen bara vill testa mer i, ju mer jag bläddrar! Här har vi definitivt en sådan kokbok! Dessutom är många av recepten ganska lätta och utgår från sådant som man ofta redan har hemma, man behöver med andra ord inte skriva nya långa och krångliga inköpslistor för varje recept och sådant uppskattar jag mångt mycket mer nu när jag har mindre tid till att både fixa mat, handla och tänka igenom vad vi ska äta. En stor bonus är ju att det dessutom är gott!

Vid varje recept är det tydligt utmärkt om det är veganskt och/eller glutenfritt, något jag verkligen uppskattar och som jag tyvärr inte sett i jättemånga kokböcker men här och där. Ännu bättre hade det varit om det dessutom var utmärkt i receptregistret längst bak i boken.

Flera av recepten känns dock som sådana som man kan tänkas komma tillbaka till och göra om och om igen. Framför allt deras ugnsbakade gröt är en rätt som kan komma att bli återkommande på helgen hos oss när man ska lyxa till det lite extra. Känns nästan som att äta paj till frukost, fast det bara är lite lyxigare gröt.

Namnet på kokboken har Frenkiel & Luise tagit från sin blogg som blivit oerhört uppmärksammad världen över. Anledningen till att de skriver på engelska är just att när man bloggar om vegetarisk mat så känns det som ett så pass smalt ämne så för att få fler läsare och nå ut till andra intresserade valde de att tänka internationellt. Vilket ju var ett lyckokast får man säga då de blivit omnämnda och publicerade i en massa internationella tidskrifter och medier.


Det finns inte mycket att klaga på här faktiskt, mer än att jag naturligtvis hade önskat än mer veganska recept och än ännu lite tydligare utmärkning. Indelningen i frukost, picknickmat, munsbitar, sötsaker osv känns klassisk och fungerar också bra. Det är heller inte mycket som inte ser gott ut. Det kan vara så att årets bästa kokbok kommit redan nu.

Inga kommentarer: