måndag 28 april 2014

Kokboksmåndag: Det vilda köket – mat från naturen året runt av Rune Kalf-Hansen och Lisen Sundgren

Det vilda köket (inbunden)Ja, det här är ju egentligen inte någon ”riktig” kokbok men jag vet inte vad man annars skulle klassa det som. En Flora? Men det är ju recept i?
Vad det verkligen är är en instruktionsbok för hur du tar tillvara på det gratis skafferi som växer runt omkring dig. Eller kanske inte om du bor mitt inne i stan för saker som växer nära en trafikerad väg är kanske inte helt att rekommendera, men om man åker ut en bit.

Vi som både har kolonilott och bor ganska långt ut, förvånansvärt nära landet och promenadstigar, vi kan nog hitta en del däremot. Framför allt blir jag oerhört inspirerad att ge mig ut i trädgården och plocka ogräs och DET är sannerligen en bra känsla att få.

Boken är uppdelad efter säsong med ett inledande kapitel om hur man ändrar sitt tankesätt och hur man tar tillvara på det man plockar. Jag har koncentrerat mig på kapitlet om våren, av naturliga själv, och blir galet inspirerad och sugen på björkblad och på att rensa kirskål i rabatten. Det bästa är att de hela tiden är så noga med att det är helt ok att börja i liten skala. Plocka maskrosblad och lägg på pizzan och gå vidare när du känner dig redo för det! Himla befriande att det går att hitta annorlunda saker i naturen och sätt att använda det på, även om tiden inte finns där lika mycket som förr. Att rensa ogräs med en lite kotte är inte det lättaste..

Om man tittar framåt i boken så blir man om mjöligt ännu mer inspirerad. Sommartårta med rödklöver? Ja, tack!

Det är väldigt pedagogiskt uppbyggt med information om olika växter, karakteristiska drag mm som gör att man känner igen dem, och på slutet en liten snabb sammanfattning om vad man kan använda dem i/till. Pesto på nässlor? Ja, varför inte. Efter flora-delen kommer recept-delen i varje kapitel och man blir åter inspirerad. Bakad banan med choklad och spansk körvel? Eh… kanske…?

Det är hur som helst en bok som följer med en hela rået. Det är inte så mycket idé att läsa igenom de delar som inte rör en för tillfället, vilket dessutom gör den väldigt enkelt och snabböverskådlig. Och det är roligt att tänka att man har lite andra ingredienser än de man brukar använda, bara runt husknuten. Enklare än så är det inte att förnya sig.

Allt är ju inte bara att plocka förstås. Jag är fortfarande osäker på var jag ska hitta en björk jag får lov att tömma på björksav (men, oj, vad sugen jag blev på att göra det!) pga allemansrätten ex. Jag tänker inte ge mig ut i lönndom mitt i natten i alla fall…


Hur som helst, det är en annorlunda kokbok som inte liknar mycket annat jag sett men kan redan se att den kommer att uppföljare i utgivningen. Roligt och väldigt rätt i tiden! Att ta tillvara på det naturen erbjuder är ju verkligen att tänka ekologiskt. Kul!

Inga kommentarer: