lördag 7 december 2013

Sofies Julkalender lucka

Dash och Lilys utmaningsbok av Rachel Cohn och David Leviathan

Jahaja, idag är det min tur att vara lucka i Sofies julkalender! Jag tänkte skriva om en av mina favoritböcker som utspelar sig i juletid. Det kryllar ju inte direkt av juliga ungdomsböcker men det här är dessutom en riktigt bra bok! Det finns ganska mycket barnböcker och jag har också en nätt liten samling svenska och engelska favoriter vad gäller vuxen skönlitteratur med julen som tema. Ungdomsböcker däremot. Den här skulle jag dock gärna läsa och tycker gott man kan plocka upp även om man är över den tilltänka läsekretsen på ca 12-20 år. Jag menar den utspelar sig i New York och till viss del i Stands bokhandel, what´s not to like?

Dash och Lily känner inte varandra men brukar hänga på Strands bokhandel i New York. Lilys föräldrar har åkt till Fiji över jul och nyår för att fira sin 25:e bröllopsdag. Lily är alltså ensam hemma med sin storebror som är allt annat än en ansvarsfull tonåring och tycker Lily gott kan släppa loss lite under lovet. Lily som alltid hänger med näsan i en bok och är lagkapten för skolans fotbollslag...

Dash föräldrar firar jul med sina nya respektive. Till sin mamma har han sagt att han är hos sin pappa, till sin pappa att han är hos sin mamma. I själva verket är han jätteglad att få slippa allt julfirande och tänker ägna helgen åt att sitta hemma och läsa och inte umgås med en levande själ.

När han browsar mellan hyllorna på Strand ser han en anteckningsbok (moleskine naturligtvis:) ligga där mellan hyllorna. Inget namn, ingen titel, bara en liten text inuti som utmanar honom att leta rätt på några ledtrådar och tyda meddelandet i boken. Dash kan inte motstå frestelsen och så är äventyret igång.

Det är förstås Lily som skrivit i boken. Hon vill ha något roligt att göra medan hon uttråkad sitter hemma och önskar att hon fick fira jul som vanligt. Utmaningarna blir fler och fler och de gömmer eller lämnar över anteckningsboken till olika personer som i sin tur lämnar vidare till den andre personen. Allt eftersom lär de känna varandra utan att träffas och i anteckningsboken vågar de vara mer personliga än de skulle vara annars. Och de utsätter varandra för den ena idiotiska grejen efter en andra. Lily går på kletzmerdisco mitt i natten, något hon aldrig skulle ha gjort annars. Dash tvingas sitta i tomtens knä på Macys och be om en ledtråd..

Det är lättsamt, gulligt och jag VET att det är banalt men naturligtvis hoppas jag att de ska få ihop det på slutet trots att de är så otroligt olika. Lily älskar julen och Dash hatar den. Dash är dryg och pretentiös men har många vänner och flera fd flickvänner ändå. Lily är udda och har egentligen inga vänner i skolan men båda sticker de ut och gillar att hänga i bokhandeln.. Karaktärerna i sig är väl inte rätt igenom trovärdiga, men jag antar att det är meningen att det ska vara lite extra skruvat för den komiska effektens skull. Och NY-porren!

Jag gillar det. Förmodligen mycket för att det är jul och det är en stämningshöjare det här. Och längtet till NY blir inte direkt mindre. Om än kanske inte under just julen… Blinkande tomtar, trängsel och hysteriska mammor och barn. Njae.. men väldigt, väldigt gärna någon annan gång. 

Vill man komma i riktig julstämning är det här en perfekt bok att plocka fram i början av december!

5 kommentarer:

Gabriella sa...

Låter som en mysig julbok, helt klart! :)

Sofie Nordquist sa...

Jag gillade denna bok mycket när jag läste den. Borde kanske vara värd en omläsning såhär i juletid!
Tack för ditt inlägg! :)

Therése sa...

Jag föll också för den här boken. Inspirerades även till att ha Bokcaching på bibblan när vi hade öppet i samarbete med ungdomsgården. Boknördsspråket användes, dvs Sida, rad, ord :) hade jättekul när jag knåpade ihop det!

Paula Högström sa...

Å jag älskar dash och lily <3

Cecilia sa...

Som av en händelse finns denna på ett bibliotek nära mig. Paxad :)