tisdag 5 november 2013

Prinsessan Isabelle upp & ner av Frida Lindgren Karlsson och Johanna Rehn

Prinsessan Isabelle Upp & NerÄnnu en rosa prinsessbok kan man tänka. Och ja, på sätt och vis är det ju det, men Isabelle är rätt mycket mer. Hon har en egen vilja som inte låter sig styras av vad pappa Kungen och Mamma Drottningen tycker. Det är Isabelles födelsedag och som vanligt är det planerat ett stort event. TV, radio och tidningar kommer för att fotografera och intervjua. Folk kommer för att fira och titta på henne när hon står på balkongen och vinkar. Också får hon alltid tråkiga presenter som porslin och silverbestick. Hon vill mycket hellre ha saker hon kan leka med.
 
Så, i present detta år, på hennes 6:e födelsedag, bestämmer familjen att de ska ha en helt vanlig födelsedag. Med pizza och popcorn och lek i parken. Och inga fotografer. Och vanliga kläder. Nu gillar Isabelle egentligen sina rosa prinsessklänningar men just idag vill hon ha så enkla kläder hon kan. Rosa får de nog vara ändå dock.
 
Och Isabelle leker och skrattar och gör bara sådana saker som hon verkligen tycker om. När andra barn kanske har prinsess-kalas på sina födelsedagar så har Isabelle istället "vanligt-barn-kalas". Jag kan inte låta bli att fundera på om Estelle kommer att läsa sådana här bilderböcker. Kan ni se Vickan och Daniel käka pizza och kolla på Pippi Långstrump på film på kvällen? Jag kan det absolut.:) Har svårare att föreställa mig att de skulle sätta på henne en glittrig rosa klänning och tiara, även om det vore lite roligt på ett ironiskt sätt...
 
Prinsessan Isabelle upp & ner är en väldigt charmig, om än väldigt rosa bok. Jag gillar bilderna som är stora med mycket liv i dem utan att de blir plottriga. Jag kan absolut tänka mig att läsa den tillsammans med min lille kille men kanske först om några år, jag tänker ca år 3-6. Isabelle fyller 6 år i boken.

Inga kommentarer: