tisdag 12 november 2013

Lillebror och Nalle och lillebror och Billan av Jujja och thomas Wieslander

Ja, hörni, här ligger man efter i recandet. Dessa böckerna fick jag i början av hösten och lillkillen och jag har läst dem tillsammans. Naturligtvis mest jag och pocketen har krupit runt och lekt medan han lyssnat då och då. Böckerna om Lillebror kom ut för 20-23 år sedan första gången och jag misstänker att det är lite så att man riktar sig till en ny föräldrageneration när man nu ger ur dem igen. Även om man kanske skulle väntat ytterligare fem år för att riktigt pricka in nostalgin. Det kan absolut finnas unga föräldrar som själva läste de här böckerna som små.

Jag var dock för stor när de först kom ut så jag har själv inget minne av dem. Jag funderar också lire på om de verkligen överlevt tidens tand. Språket känns äldre än 90-tal, och naturligtvis även en del av historierna. Det fattas liksom prylar för att vara så många historier med så mycket text. Med det sagt så är det fortfarande urgulligt när Lillebror ligger och kramar ok nalle i slutet av kapitlen, och pratar med honom som om han var en bästa vän. Vilket väl en nalle kan vara i den åldern. Det märks för övrigt att de är lite äldre i boken om Billan. Hon finns med på ett hörn även i Nalle-boken men får agera bästa vän på ett annat sätt i bok nummer två. Det kanske inte är tre års skillnad, men ett eller två år har nog gått. Barnen är större.

Typiska högläsningsböcker där man tar ett kapitel i taget varje kväll, mer än så kan kanske faktiskt bli lite tjatigt då de bygger på viss upprepning. Och åldern? 3-6år kanske? Men det ska vara barn som är vana vid högläsning då det är rätt mycket text och lite bilder för en 3-åring. Bäst kanske för 4-5? Jag hade nog valt någon annan bok dock för jag har ingen nostalgisk koppling till dem och vet andra böcker som jag gillar bättre, jag får t o m lite småtråkigt emellanåt, men det är som sagt gulligt med nalle-kompisen. Jag ska absolut inte utesluta att vi tar fram dem igen om två år.

Inga kommentarer: