onsdag 6 november 2013

Ibland får man erkänna sig besegrad..

Jakten på den mystiska bägaren av Torbjörn Lagmark
I våras fik jag den här boken skickad till mig som recex. På pappret lät det ju precis som en bok i min smak. Rafflande deckare med en kock i huvudrollen! Intriger som går bakåt i tiden till andra världskriget! Det borde ju verkligen passa mig. "En gastronomisk spänningsroman" står det på baksidan. Tyvärr lyckas jag dock aldrig komma in i den, jag har försökt ett flertal gånger. Det ÄR en väldigt tjock roman och en bok på över 500 sidor kanske inte är det som passar mig allra bäst just nu då jag har en liten kotte som tar all uppmärksamhet, men jag läste ju och gillade Gone Girl, t ex. Och den ligger också på drygt 550 sidor.
Så vad är det då som gör att jag inte kan ta till mig den här? Ja, jag har ju inte lyckats komma särskilt långt så det är kanske svårt att säga, men den känns lite rörig ärligt talat. Nu ger jag i alla fall upp, men jag tänkte att jag ändå bör skriva något då jag trots allt fick den som recex. Känns inte helt ok att lägga den till sidan, men har så många andra böcker att läsa. Jag får redan i inledningen en känsla av att Lagmark kanske gillar Dan Brown, Clive Cussler eller Antony Beevor? Jag tror att Lagmark är ganska intresserad av militärhistoria utanför kockandet. Det är dock inte jag, och det är heller inte mina favoritförfattare så jag lägger den som sagt åt sidan.

Inga kommentarer: