onsdag 9 oktober 2013

Torsdag klockan 13

Då var det dags igen, imorgon öppnar Peter Englund den berömda dörren för att berätta vem som får nobelpriset i litteratur i år. Vadslagningsfirmorna tror på Murakami men det har jag mycket svårt att tro. det hade naturligtvis varit roligt men jag hoppas lite på en kvinna i år. Kanske Alice Munro? Eller någon helt okänd förstås. Varje år bestämmer jag mig för att tokläsa en massa böcker av författare som skulle kunna vara med i loppet, men i år har jag inte hunnit till biblioteket ens. OM det blir någon jag redan har i bokhyllan dock så kommer jag nog läsa efter torsdag i alla fall. Definitivt om det blir Murakami då jag fortfarande har lite oläst i hyllan. Just nu pågår det en omröstning på facebook i bokbloggargruppen och i skrivande stund verkar faktiskt Alice Munro leda, men vi får se vad undersökningen säger imorgon när klockan slår 13. Vore ju himla roligt om vi gissade rätt.

Vem tror ni på? 

1 kommentar:

Jenny B sa...

Alice Munro vore ett jättebra val. Men just i år gjorde jag precis vad du sade att du brukar göra: förra veckan slank jag in på biblioteket och lånade böcker av Ngugi wa Thiong'o och Javier Marías, ifall priset skulle gå till någon av dem! Jag började läsa i boken av Ngugi wa Thiong'o och tyckte, från första sidan, att den var smart och spännande. Så när DN:s kulturdel fokuserade på honom idag skrattade jag gott!

Men... jag har ingen aning om vem det kan bli, och hoppas att bli positivt överraskad vare sig det är någon jag känner till eller inte!