måndag 28 oktober 2013

Stormy weather..

Hoppas att ni allihop sitter säkra hemma i en soffa nu eller i alla fall är på väg hemåt. Kan meddela att det i Skåne i alla fall är ett rackarns otäckt väder och kan inte hjälpa att det liksom bubblar lite i magen av spänning. En del av mig är väldigt förtjust i oväder.. Jag vill bara plocka fram paraply och hoppas att jag far iväg till en ny spännande plats.
 
Vad passar bättre en kväll som denna än att krypa upp i soffan med en stor kopp té, ett fat med smörgåsar eller lite soppa och en regnruskigt bra bok? Ja, jag kan då inte komma på något annat i alla fall. Här kommer lite senkomna boktips som kanske kan passa en sådan här dag. Och Står de inte i bokhyllan redan så finns de säkert hos en e-bokhandel nära dig för jag rekommenderar ingen att ge sig iväg till bokhandel eller bibliotek i det här vädret!
 
Stormen (pocket)
 
William Shakespeares Stormen.
 
Går utmärkt att läsa fast det är en pjäs. Annars kanske man kan plocka fram någon av filmatiseringarna?
 
Trollkarlen från Oz (inbunden)
 
Trollkarlen från Oz av Frank L Baum
 
Klassiker. Inga kommentarer nödvändiga, va?
 
The Wind in the Willows Gift Edition (inbunden)
 
The wind in the Willows av Kenneth Grahame
 
Det susar visserligen bara i säven i den här boken, men en lätt bris är ju också en vind.
 
Exodus (inbunden)
 
Exodus av Julie Bretagna
 
Dystopi som utspelar sig mitt ett naturkatastrofernas och stormarnas land.
 
Mitt klimatkatastrofala liv : carbon diaries 2015 (häftad)
 
Mitt klimatkatastrofala liv av Saci Lloyd
 
Men dyspotier kan även skrivas med humor. Ungdomsroman om en nära framtid då det extrema väderförhållandena styr allas liv.
 
Ja, något för alla kan man tycka! Håll i hatten och ställ in trädgårdsmöblerna och ta en kik i bokhyllan! Kan ni komma på fler stormböcker?

8 kommentarer:

enligt O sa...

Bra tips! Jag är inblåst i Stockholm och kommer inte hem, så lästipsen är välkomna. :)

bokomaten sa...

Ja, det var väl tänkt lite som boktips, lite som humor.;) Hoppas du kommer hem så småningom, stackare!

Feeejay sa...

Jag läser Jane Eyre just nu :)

Bokomaten.. sa...

Ooohhh.. mörka fuktiga heder och vind och regn!=)

Mrs E sa...

Underbara tips - nu blev det iofs ingen läsning här men jag och maken kurade ihop oss i soffan och kollade på Once upon a time :-)

Bokomaten sa...

Heh, vi också mrs e.:)

Mrs Book Pond sa...

Kul med stormtema! Ironiskt nog vill jag hellre se Prospero's Books än att läsa Shakespeares stormen ;) Bidrar med bok till temat: Solstorm av Åsa Larsson.

bokomaten sa...

Fantastiskt! Hur kunde jag glömma den!? Bra bok o maken har ju tom forskat på solstolar.:)