onsdag 23 oktober 2013

Från Holmes till Sherlock av Mattias Boström

Ja, vad ska man säga om den här boken som inte redan sagt och som verkligen gör den rättvisa! Detta är alltså en så otroligt faktaspäckad bladvändare till fackbok. Det känns inte ALLS som att det är en biografi eller faktabok utan snarare som en av de deckare som Boström själv skriver om. Man VILL bara läsa vidare! Jag gillar ju historiska deckare och har själv sett Jeremy Brett-serien om Sherlock Holmes flera gånger. Det är dock inte min absoluta favorit och jag tror nog att min man håller Holmes högra än jag gör. Man behöver dock inte vara ens lite intresserad för att tycka det här är spännande för oj, vilka intriger som skett i spåren av Sir Arthur Conan Doyle. Jag visste att det varit lite av en arvsfejd och att industrin kring Sherlock har varit ganska stor periodvis, att det var SÅ HÄR mycket folk och just intriger inblandade visste jag inte dock. 

Det är inte en berättelse om Conan Doyle eller ens en kronologisk historia om endast Sherlock Holmes. Här får man istället ta del av alla människor som varit inblandade i skapandet av myten Sherlock. TV-producenter, förläggare, manusförfattare, tecknare, samlare och inte minst fans. 

Det är en bestseller Boström har skrivit och jag kan itne förstå att det bara tagit ett år för honom att skriva den här boken när man dessutom ser referenslistan på 60 sidor på slutet... Visst det är register och så också, men mest är det faktiskt fotnoter och litteraturlistor som man absolut inte uppfattar när man läser texten. Jag hoppas den här boken får en läsekrets den förtjänar. Heja Mattias, vilken bara bok du har skrivit! 

Inga kommentarer: