tisdag 8 oktober 2013

Betraktaren av Belinda Bauer

BetraktarenJamen, heja Ms Bauer! Vi undrade nog vad som skulle hända efter Exmoor-trilogin, men jag måste säga att detta är ett steg uppåt i mina ögon! Det tar ett tag för mig att komma in i boken men närhag väl "fattar grejen" så är det är mångt mycket mera spännande än hennes tidigare böcker, som definitivt var läsvärda deckare de också! Framför allt gillar jag huvudpersonen Patrick Fort som har asbergers syndrom och som läser anatomi vid universitetet. Det tar nog en tredjedel av boken innan själva mordet blir tydligt, fram till dess sitter jag och funderar på om det verkligen är en ny deckare Bauer skrivit eller om det är något annat. När storyn väl tar fart drabbas jag dock av en stor AHAAA-upplevelse. Och djädrans vad det tar fart får man säga. Det blir så spännande att det kliar i fingrarna varje gång jag måste lägga den ifrån mig för att ta hand om pocketen eller något annat. En riktigt bladvändare!

Det är ett väldigt bra upplägg. Alla de kroppar som används i medicinska sammanhang, vilka är de? Var kommer de ifrån? Patrick och hans kursare tilldelas alla en kropp under sin första termin. Uppgiften är att ta reda på vad de avlidna människorna dött av. Allt finns naturligtvis redan dokumenterat men det blir ett litet detektivarbete för studenterna som samtidigt lär sig både anatomi och om hur kroppar förändras av såväl sjukdom som olyckor. Men vad gör man om man misstänker att det lik man undersöker har blivit feldiagnostiserat? Om man misstänker mord? 

Det är ju ett galet bra upplägg och det bästa är att förväntningarna infrias! Snacka om spännande intrig! Jag blir mer och mer imponerad av Bauer som jag med glädje kommer att fortsätta läsa.

4 kommentarer:

Lingonhjärta sa...

Åh jag har hållt på med det här inlägget i evigheter men den blir aldrig klar i brist på tid men jag håller med dig hela vägen. Gillade den här väldigt starkt. Bauer är grym :D

Bokdetektiven sa...

Den här är nästa bok på min läslista! Ser verkligen fram emot den och nu blev jag ännu mer sugen :) /Kriss från Bokdetektiven (och Bokmässans bokbloggsmingel)

Bokomaten sa...

Ja, detta är den av hennes böcker jag gillar bäst! det tog mig ett tag att få ihop ett inlägg också, även för att den är svår att få ihop ngt om.. Du kommer garanterat gilla, kriss!

En annan bok jag haft svårt att få ihop ngt om utan att avslöja hela handlingen är Gone girl av Flynn, men det kommer, det kommer. Nästa vecka förmodligen.:)

Cilia sa...

Vilket häftigt bokomslag! :) Jag har aldrig läst något av Bauer tidigare men den här verkar spännande.