fredag 6 september 2013

FrankenFredag


Ja, så har ännu en vecka gått. Är det bara en vecka sedan förra fredagen? Visst känns det som längre, nu när hösten börjat komma på intågande. Kan dock meddela att badsäsongen ännu inte är över, blev en ordentlig simtur igår, även om det inte var det varmaste och skönaste dopp jag fått i år.. 

Helgen bjuder på kammarkonsert och barndop och förhoppningsvis lite tid för att bara vara också. Det har varit lite av en ansträngd vecka här hemma hos Bokomaten. Dock har det faktiskt blivit en del läst. Sömnlöshet kan ha den bonuseffekten. Det har varit jag och Belinda Bauer i soffan efter läggdags. Av olika anledningar blir det ingen bokshopping i höst heller, så Amanda Hellberg, Donna Tartt och Jessica Johansson får vänta på sig till våren. Å andra sidan tänker jag så här: Alla de gånger jag tänkt att det är bra att ha ett lager med böcker om det skulle hända något. Att hamstra på sig en massa "ifall de slutar säljas, eller man blir instängd i en snöstorm". Alla de böckerna får ju komma fram och luftas nu under hyllvärmaråret! Tänk så bra förberett av mig! Att ha en massa böcker i hyllan som jag verkligen vill läsa! Jag kommer inte på några vägar hinna läsa allt ändå i höst.

Varför FrankenFredag? Franken betyder något man gör själv. I nagellacksammanhang är ett Frankenlack, eller att franka ett lack ett lack man blandar ihop själv. Jag tänkte göra min egen bokhöst, oberoende av utgivningen, och plocka allt det där jag velat läsa men inte haft tid till. Känns bra att vara trogen mitt "Year of reading from home".

Vad hittar ni på i helgen? Mrs E? Tack förresten för det superbra tipset till mässan, vill inte heller missa det söndagsseminariet. Blir det några böcker för er där ute? Trädgårdsarbete? Målande? Någon mer som ska på kammarkonser eller dop? Do tell!

5 kommentarer:

Ylva sa...

Kammarkonert och dop! Det var inga dåliga planer. Jag ska förhoppningsvis äta grillat, åka båt och gå på konst- och hantverksrunda.

Bokomaten sa...

Lter minsan inte så pjåkigt det heller! Båt minsan!

Hermia sa...

Jobba, jobba, jobba ska jag göra och så ska jag se på (och hålla för näsan) när mor, far och make mumsar surströmming. Så nej, varken kammarkonsert eller dop här...

Mrs E sa...

Ja du, vad hittar jag på i helgen? Ingen aning faktiskt. Grefven ska jobba bröllop så jag är ensam med min mini-me hela lördagen. Räknar med att läsa, sova och så har jag lovat att ta med svärmor till Erikshjälpen.

På söndag tänker jag att det blir lite röja i huset, babysim och läsning.

Hoppas du/ni får en fin helg och att vi ses på mässan med autografpennor i högsta hugg :-)

Cinnamon sa...

I fredags åkte sambon och jag till Stockholm där vi gick på konsert, på lördagen hann vi springa runt lite på stan och jag shoppade en del böcker på Sf-bokhandeln och på The English Bookshop. Vi tog tåget hem 13 och kom hem vid 15, blev bara att packa upp innan vi åkte på födelsedagsfirande. Smörgåstårta & prinsesstårta! Sedan hem igen och städning av lägenheten innan vi gick på Dirty Harrys på konsert. Idag blir det nog läsning, äppelplockning, eventuellt träning och matlagning. :)