onsdag 28 augusti 2013

All peope are spys in a way, all novels are spy novels.


Jag har pratat med Ian McEwan! Jomen, så ligger det till. Jag åkte alltså till Louisiana Litt-fest i helgen som var och mina bestående minnen är att ha rodnat och stammat fram något fånigt till McEwan vid signeringen och lite litterärt svaller.

Dels läste han högt ur Sweet Tooth, som jag inte läst och blev även påmind om varför under festivalen. När han läste högt blev jag jättesugen, men när intervjuaren sedan berättade att hon stört sig som bara den på den kvinnliga huvudkaraktären så kom jag ihåg att jag nog läste om en del andra som gjorde det också när den kom. Att den superintelligent brittisk agent, må så vara att hon är 22 år, ändå uppför sig så att man tänker: "men SNÄLLA Serena, varför GÖR du så??" Hur som helst blev jag ändå sugen på att läsa igen men tyvärr hade de den bara till försäljning på danska.:(

En annan rolig sak McEwan pratade om var hur han, liksom alla andra författare, HATAR snabbläsare som Serena. En bok ska ta TID! Ping på hela snabbläsarklubben på den.;)

Övrigt skvaller:
McEwan åt lunch med Le Carré när han skrev Sweet Tooth för att få lite spion-tips

1 kommentar:

Jenny B sa...

Wooow, läckert! Så härligt att åka till Louisiana på litteraturfestival! Ett år var jag där samtidigt som festivalen, vilket jag inte tagit med i planeringen, så jag hann inte höra någon enda författare för då hade jag missat tåget hem. Som jag önskade att jag hade kunnat stanna!