torsdag 15 augusti 2013

Agatha Christie-samlingen under lupp

 För några veckor sedan gick jag igenom mina hyllor med Maria Lang och Dorothy Sayers och rensade ut lite som fick nya hem på bokbloggarpicknicken. Kanske dumt att gå på favoritböckerna och de böcker man faktiskt samlar lite på när man bestämt sig för att rensa, men om man vet att man har flera upplagor av samma bok så kanske man ändå kan rensa ut lite... Det är lite av nöd tvunget att gallra här hemma ibland för att få plats med nytt.
 
Anyhoo, nästa favorit att hamna under lupp var Agatha Christie. Här är de, allaihop i samlingen här hemma. En liten ansenlig hög och man kan ju se att Evil under the sun och Liket i Biblioteket är lite av favorittitlar. Evil under the sun (Mord på ljusa dagen) har jag tre ex av men nu har jagv faktiskt lärt mig att jag redan har den så köper inte på mig en massa nya ex på loppis och när jag är utomlands.
 
 
Samlingen
 
 
 
Hög nummer 1
 
 
 
Hög nummer 2
 
Katt bland duvor är ett gallrat ex från jobbet och består egentligen mest av lösblad... Helt omöjlig att låna ut men kunde inte med att slänga den då den är rätt ovanlig att hitta. Är dock tejpad så många gånger att tejpen liksom torkat och lossnat från sidorna. Är inte ens säker på att alla sidor är kvar i boken. Men, men, den får stanna ändå. Något ex av Evil under the sun och någon annan får dock ryka. Mest läst av mig är nog Tredje flickan och Den gula hästen dock. De var favoriterna när jag var tonåring då allt luslästes.:)
 
 
 
Fick lite hjälp med gallrandet...
 
Borde skriva upp vilka titlar jag har och alltid ha med mig, men brukar resonera så att om jag redan har boken så är det säkert någon annan som vill ha...

8 kommentarer:

Emma sa...

Åh, jag borde också ta och dra ihop alla mina Christie och få dem samman på en och samma plats! ...och fixa en lista över vilka jag saknar, det är attans svårt att komma ihåg.

Behåll katt bland duvor, jag kan intyga hur svår den kan vara att få tag i! :-)

Malin sa...

Kul att det finns fler Christie-samlare! Vad många du har! *Lyfter på hatten i beundran* :)

Lena sa...

Wow, borde verkligen köpa på mig Agatha Cristie-böcker. Gillar dem ofantligt mycket!!

Hanneles bokparadis sa...

Flera upplagor lite onödigt, en bok av varje borde räcka (även för läsande makar :)

Lingonhjärta sa...

Men OJ! Massor med fina Christie! Och världens finaste kisse <3

Bokomaten.. sa...

Världens finaste kisse är det verkligen, Lingis!:) Och JA, visa er a samlingar! Vore så himla roligt att se!!

Mrs Book Pond sa...

Är ingen Christie-samlare, men dock en Christie-läsare. Och tänker på mig själv som att jag har läst rätt många av hennes böcker, men när jag ser din samling, nä! ;) Fast nu blev jag oändligt sugen på att plocka upp Mordet på Orientexpressen som står här i hyllan.

Bokomaten.. sa...

En av de bösta faktiskt, mrs book pond!!