torsdag 25 juli 2013

Månulvarna av Malin Ahlin

Månulvarna (inbunden)Den här bilderboken fick åka med i förra bibliotekslånekassen. Jag gillar bilderböcker även om pocketen kanske är mer pekboksorienterad än så länge. Den här verkade han dock uppskatta mer än pekböckerna när jag läste den. Kanske för att han var lite uttråkad och gillade att höra min röst, vad vet jag, kanske för att han gillade bilderna. För det är ganska fina bilder i. Roligt med små detaljer att peka ut. Historien är enkel, ett gäng med små små djur, Månulvar, som bor i skogen. De älskar allt som glittrar och skiner och därför älskar de månen. Hur de än försöker så verkar de inte kunna nå den dock. De hoppar och klättrar på stegar men kommer inte i närheten ens. Tills de får hjälp...
 
Jag kan tänka mig att det här kanske inte är en bok man läser om och om och om igen, men den är definitivt värd att leta reda på på biblioteket nästa gång. Do it! Och det skulle kunna vara en sådan där bok som barnen gillar att titta på bilderna i, plus att det är lite av en upprepningssaga så den skulle mycket väl kunna gå hem vid läggdags eller när man vill varva ner en liten stund bara. Den tar inte mer än fem minuter att läsa, beroende naturligtvis på hur mycket man vill titta på alla bilder och prata utöver texten i boken. Dessutom gillar jag att det är lite av en magisk berättelse, mer saga än vardagsrealism.
 
Utgiven på Leopard förlag i våras.

1 kommentar:

Maria sa...

Den verkar fin. Får bläddra i den på jobbet någon gång. :)