måndag 1 juli 2013

Kokboksmåndag: Hirams gröna kokbok: vegetariska recept

Recept och illustrationer: Märit Huldt
Text: Milena Bergquist
Form: Anna Lind Lewin

Jösses, vad jag slungas bakåt i tiden när jag läser i den här kokboken. När jag växte upp så hade min mamma inte särskilt många kokböcker. Det var några få som låg i ett skår under vasken och som åkte fram någon gång då och då. När jag var tonåring och blev nyfiken på att laga mat själv så var det i dessa kokböcker och i de jag hittade på skolans bibliotek som jag bläddrade i. Favoriterna var Cranks och.. ja, Hirams kokböcker. De såg ut ungefär så här. Inga bilder men desto fler recpet. Sida upp och sida ner. Det var på sådana recept jag först lärde mig laga mat och de kokböckerna som gjorde mig intresserad. De kändes som RIKTIGA kokböcker till skillnad från recepten vi klippte ut då och då i mormos veckotidningar och samlade i pärmar. Jag inser att jag låter antik, men det var så vi hade det. 
 
De flesta recept var dock uppställda ganska traditionellt med en lista öer ingredienser och sedan text om i vilken ordning och hur man tillagade dem. Hirams var undantaget, men det hade jag glömt helt tills jag började bläddra i den här. Här står allt huller om buller i små fina texter och ibland finns det mått, ibland inte. Det är ett roligt sätt att kaga mat på och är ju så jag brukar göra normalt sett. Man tar lite mer och lite mindre av allt beroende på vad man har hemma, men i ärlighetens namn har jag blivit formad in i en kokbokstradition de senaste 10 åren som gjör att jag ändå tycker att det är skönt att det åtminstone står vlka ingredienser som ingår vid sidan av recepten. Det ÄR lite rörigt att följa hennes receptbeskrivningar ibland MEN det är också väldigt roligt. Det är nostalgiskt samtidigt som det känns nytt då kokböcker ju aldrig skrivs på det här sättet längre. Och egentligen väl aldrig har gjort det tidigare heller med undantag för just Hirams kokböcker.
 
Det är en hel del text som inte har med recepten att göra och som är rolig att läsa, den också. Det märks att det inte bara var ett jobb utan ett intresse, något som gjorde livet bättre, för Märta Huldt alias HIram. Och det är mycket humor i texterna. Mat är roligt!
 
Däremot är det inte nödvändigtvis vegetariskt. Hon föreslår glatt att man toppar med bacon eller serverar rätterna till fisk.
 
Så till formen för den här kokboken. Jag är väldigt sträng när det gäller register, det inser jag, men jag tycker om att man kan slå på flera olika sätt och lätt hitta i kokböcker. Det ska gå snabbt när man väl letar, annars tittar man någon annanstans. Jag gillar register som är uppdelade på såväl ingredienser som namn på rätterna och vilken typ av rätt (efterrätt, förrätt, tillbehör osv) Gärna i alfabetisk ordning, gärna även i kronologiskt. Ju fler register, desto bättre. Det kunde med andra ord varit lite bättre indelat i den här boken faktiskt, men jag antar att det samtidigt går lite stick i stäv med hur boken är uppbyggd.
 
Recepten då? Jodå, de är goda och fungerar finfint än idag.:) Och det är något charmigt med recept av typen:
 
Spenatröra:
 
2 pkt fryst spenat, 2 burkar crème fraiche
örtsalt
1 tsk citronpeppar
1 vitlöksklyfta
 
Krama ur tinad spenat. Blanda allt. Låt småkoka i 10 minuter
 
Eller hur?:)

Inga kommentarer: