torsdag 27 juni 2013

Sommarläsning del 1



Överallt i bokbloggosvären khar man de senaste veckorna kunnat läsa om vad folk planerar att läsa i sommar. Olika projekt har satts igång och hyllvärmare plockad fram. Här blir det lite blandat. Både gammalt och nytt. En första titt i bokhyllan gjorde att jag plockade fram det här. 

The Bellwether Rivals av Benjamin Wood
Köpte den för dygt ett år sedan på flygplatsen i London (eller ar det Miami?) när vi var på väg hom från Sydamerika. Verkar himla spännande och lite Donna Tartt så där.

A darkness descending av Christobel Kent
Senaste boken om Sandro Cellini, privatdeckare i Florens. Kom ut för någon månad sedan och känns som en typisk sommardeckare.

Det gör även 
Speaking from among the bones av Alan Bradley
Den senaste boken om den observanta och kemiintresserade tjejen Flacia de Luce somi 50-talets England både råkar trilla in i oroväckande många mordutredningar men också hunsas ordentligt av sina otäcka systrar.

En osynlig av Pontus Ljunghill
Har stått på vill-läsa-listan i hyllan alltför länge nu. Svensk period crime med lite Maria Lang-känsla. 

The Sick Rose av Erin Kelly
Gllade ju både The Poison Tree och The Burning Air och den här ska ev vara lite av en Mysterious Garden-bok också.

Restless av William Boyd
Miniserien på den här boken har ju just gått på SVT om någon missat det. Ville egentligen helt läsa boken innan jag såg filmen, men det höll inte riktigt..

The Guardians av Andrew Pyper
Ännu en bok som blivit stående i bokhyllan trots att så många läst och hyllat. Köpte den på vinst och förlust för länge sedan och sedan visade det sig att en väldig massa andra gjort ungefär det samma, läst och verkligen, verkigen gillat så jag borde ju onekligen ta och få den läst i sommar, eller hur? En läskig haunted house-historia ska det vara, hur som helst.

The night villa av Carol Goodman
Ja, jag har några Goodman kvar som jag sparar till en regnig dag. Det5 ser ju inte ut som att hon kommer att producera några fler litterära thrillers i den närmaste framtiden..

Jakten på den mystiska bägaren av Torbjörn Lagmark
Lär ta hela sommaren, minst, då den är tjockare än en medeltida mur. Stoltserar med att vara sveriges första kockdeckare, dvs skriven av en kock och ha en väldigt gastronomiskt vinklad handling. Låter ju roligt, eller hur? Men väldigt, väldigt tjock som sagt var..

Längst ner har vi
The Weird Sisters av Eleanor Brown
KÖpt på samma resa som The Bellwether Rivals. En litterär familjehistoria med Shakespeare som gemensam nämnare. "There is no problem a library card can´t solve". Fin tag-line, eller hur?

Hmm... ok, detta var min första hög inför sommaren och med tanke på hur min lästakt har gått ner så känns det mer troligt att jag hinner med hälften av det här än dubbelt så mycket, som jag hade tänkt... Nåja, vi får väl se. Hur ser era läsplaner inför hängmattan ut? Sommardeckare? Alla Maria Lang? Nobelpristagare? Böcker från något visst land som ska besökas eller hyllvärmare?

3 kommentarer:

Jenny B sa...

Det är skönt att tänka på sommaren som en tid till läsning, och det är kul att se vilka listor andra har ställt samman. Men jag vågar inte lova mig själv något, för jag vet aldrig vad som kommer emellan! Och framför allt så har jag ju redan en lång lista som jag bara fortsätter att beta av...

Vad jag ändå tänker mig är att ta med någon större inbunden bok (eller flera!) till min pojkväns stuga. Annars brukar jag ju ha tunna pocketböcker i handväskan, så de tyngre böckerna får jag spara tills jag kan sitta ned en längre tid och inte måste knöla ned dem i en väska och hoppa av en tunnelbanevagn!

Ha en fin lässommar!

Bokomaten sa...

Jag har aldrig mer tid på sommaren för läsning än annars egentligen, men vill gärna tänka mig att jag har det.:) Skönt att tänka på en lååång sommar, fylld av deckare och en och annan Murakami eller klassiker.

Det där med tjockisar känner jag dock igen. Blir ju sällan annars men tror tyvärr att det inte blir bättre nu heller. Men lite då och då går det nog så får idka parallelläsning.:) Kul att höra att pojkvännen håller i sig också.;)

Helena (Dark Places) sa...

Tre av böckerna i din hög står olästa hemma hos mig: The Sick Rose, The Weird Sisters och The Bellwether Revivals. Borde ta tag i det där, särskilt som det verkar vara bra böcker. Bellwether sparar jag nog till en liten rolig akaporrutmaning jag tänkt mig lagom till skolstarten förresten. :) Ska bli kul att höra vad du tycker om böckerna!