onsdag 12 juni 2013

Lust av Åsa Schwarz

LustDet ligger i tiden. Här om dagen såg jag ett avsnitt av en TV-serie där en kille tecknade serier om livet och "regisserade" folk omkring sig då de gjorde precis som det han tecknade. I höstas såg jag en film som hette Ruby Sparks (rekommenderar för övrigt) som handlade om en författare som råkar skiva fram en flickvän ut i verkliga livet. Dessutom läste jag Jenny Milewskis superspännande bok Skalpelldansen som handlade om en skräckförfttare vars berättelser blir verklighet. Lite som den här boken, faktiskt, fast lite tjockare.
 
Lust handlar nämligen om en författare som slagit igenom med sin första roman, en kärlekshistoria som toppar listorna, säljs till USA och man diskuterar även ett filmkontrakt på boken. Allt är frid och fröjd tills författaren, Sara, träffar en manlig förläggare och förälskar sig. Han är naturligtvis gift men de kan ändå inte sluta träffas och Sara hoppas.. Och önskar. Och skriver. Av önskningarna om hämnd, om olyckor och kärlek så skriver Sara på och det blir en helt annan typ av roman än det hon slog igenom med. Det är bara det att det verkar som att det Sara skriver faktiskt händer, och det är ju ingen rosenröd kärlekshistoria den här gången.
 
Och det blir bra. Och spännande. Och rätt otäckt också emellanåt. Jag gillar Schwarz stil även om jag nog tycker ännu mer om hennes böcker om Nova Barakel, Nefilim och En ängel död, som jag verkligen, verkligen gillar. Hoppas Schwarz sätter sig ner och pillar ihop en ny bok i den serien snart för det längtar jag faktiskt lite efter!
 
Men Lust ja. Jo, det är spännande som sagt, men det ligger nog tyvärr Schwarz lite i fatet att jag läste Milewsakis bok i höstas för det är väldigt många likheter och i ärlighetens namn så tyckte jag nog ännu bättre om den. Det här är bra underhållning i hängmattan i sommar, men Milewskis bok kommer jag ju fortfarande ihåg som riktigt, riktigt bra! De är lika men fyller lite olika läsbehov. Det här är mer lättsmält och det behöver man ju verkligen ibland. Kanske speciellt på sommaren. Om ni inte läst böckerna om Nova så vill jag verkligen rekommendera dem dock. Deckare med inslag av Urban Fantasy om man så vill.
 
Avslutningsvis, hittade en trailer för Lust på Adlibris hemsida! Ta en titt!
 
 

Inga kommentarer: