onsdag 26 juni 2013

Lågor av hat av Erin Kelly

Lågor av hat (inbunden)Det låter som en tantsnuskroman från 80-talet. Eller något romantiskt som utspelar sig på Irland, typ. Vad det i själva verket är är en förbaskat bra thriller! Jag tyckte ju enormt mycket om Grenar av gift, Kellys förra bok på svenska, och jag kan förstå att man försöker få någon sorts igenkänning och kontinuitet i hennes utgivning på svenska men böckerna hör egentligen inte alls ihop. Inte mer än att de är skrivna av samma författare. Originaltiteln, The Burning Air, tycker jag egentligen enormt mycket mer om. Och för att vara rättvis så anspelar ju även den på den tidigare romanen, The Poison Tree.
 
Nå, hur som helst, det är inte titeln jag recenserar utan innehållet och det håller verkligen. Det tog mig nog tre veckor att läsa den här boken, men det har verkligen inte med innehållet att göra utan att jag har så enormt mycket mindre lästid numera. För det är en bok man längtar efter att få fortsätta läsa i, få veta hur det går och prata vidare med karaktärerna. Det är fullt av familjehemligheter, intriger och verkligen lågor av hat.
 
Darcy växer upp med en anorektisk och psykiskt instabil mamma. Han hemskolas och är en ypperligt intelligent pojke. Hela hans liv har han uppfostrats till att söka in på den lokala privata skolan där han ska få en förstklassig utbildning men bara en elev om året accepteras på stipendie. När Darcy nekas plats det år han söker så brister det totalt för mamman som är övertygad om att det skett ett misstag. Så småningom blir de båda säkra på att en av lärarna låtit sin son få stipendiet istället för Darcy och drömmen om hämnd börjar gro i mammans huvud.

Många, många år senare träffas familjen McBride i sin sommarstuga efter att mamman i familjen gått bort. Planen är att få ett avslut och strö ut askan någonstans. Pappan, barn, makar och barnbarn träffas för första gången allihop sedan mamma Lydias död. När familjen är på den lokala festivalen en kväll så sker dock det otänkbara. När de kommer tillbaka så är yngsta medlemmen i familjen, lilla baby Edie, borta tillsammans med barnvakten Kerry.

Nutid, framtid och dåtid vävs samman och man förstår att svaret till babyns försvinnande ligger i det som hände för så många år sedan. Boken inleds med att familjen träffas i sommarhuset och en lång bit in i boken slungas vi bakåt i tiden för att få ett sammanhang. Detr blir helt enkelt sjukt spännande, faktiskt. Jag tyckte personligen ännu bättre om Grenar av gift då akaporr, Highgate och 90-tal är svårslaget i mitt tycke, men det handlar enbart om personliga preferenser för det här är säkert egentligen minst lika spännande om man är mer för dolda familjehemligheter.

Nu har jag ytterligare en bok av Kelly i bokhyllan, The Sick Rose, som säkert kommer att komma på svenska den också. Satsar dock på att försöka få den läst på engelska i sommar också. Two down, one to go.

Inga kommentarer: