måndag 24 juni 2013

Kokboksmåndag: Grön mat. Vegetariskt varje dag från River Cottage av Hugh Fearnley-Whittingstall

Grön mat : vegetariskt varje dag från River Cottage (inbunden)Det är ju själva den att det ska en carnivor till att skriva en sådan här bra bok om vegetarisk matlagning. Jag skojar inte om jag säger att jag redan hittat årets bästa kokbok, tveklöst! Definitivt även en av de bästa kokböckerna i hela min kokbokshylla, och jag har som sagt en bokhylla med bara kokböcker.
 
Jag ska ärligt säga att jag var aningens skeptisk till den här kokboken från början då jag faktiskt bara sett sporadiska program av Fearnley-Whittingstalls "River Cottage" (Det goda livet på svenska) och vet att han ex gett ut en kokbok på engelska som heter rätt och slätt "MEAT". Det har liksom varit lite hans signum. Visserkligen ekologiskt och närodlat och med omtanke om både djur och natur, men ändå kött. Nu har jag dock börjat titta på alla hans avsnitt av River Cottage 16:e säsong som handlar om den sommar han bestämde sig för att bara äta vegetariskt för miljöns och människors och djurs bästa. Och flera av de recept han där visar upp finner jag här i denna kokboken och JAG ÄLSKAR DEM! Jag vill äta allt!
 
Jag brukar testlaga en del recept i de kokböcker jag går igenom men den här gången har jag provlagat många fler recept än vanligt, av flera själv:
 
1. Allt låter så himla gott
2. De är enkla och lättlagade vilket gör det lätt att testa en vardag
3. De flesta recept innehåller ingredienser jag redan har hemma
 
Och det sista är också den stora anledningen till att jag verkligen gillar den här kokboken. Jag visste inte att det var det här jag letade efter till min samling men det var det verkligen. En kokbok som använder ingredienser som redan står i mitt skafferi/kylskåp men kombinerar dem på nya sätt som jag inte tränt på tidigare. Eller i alla fall inte kommer på en onsdag när jag är lagom trött i huvudet.
 
Hugh Fearnley-Whittingstall
Ok, alla kanske inte brukar ha aubergine och saffran hemma, men det är i alla fall enkla saker att plocka på sig eller köpa när man ändå är i affären så det är inte recept man måste springa runt halva stan för att få ihop.
 
Detta kommer att bli en otroligt flitigt använd kokbok här hemma, och då använder jag faktiskt rätt sällan kokböcker trots att jag älskar att läsa i dem. Jag brukar använda dem mer för inspiration men här kommer jag att faktiskt använda hela recept och det OFTA.
 
Dessutom är "paketet" precis så som jag vill ha det. Ett ypperligt register med tydliga markeringar för vad som är veganskt och vad som är vegetariskt. Man kan slå på ingredienser och på recept"namn. Det mesta som är vegetariskt går dessutom rätt lätt att göra veganskt genom att ex byta ut yoghurten mot soygurt eller liknande.
 
Det är tilltalande bilder och trevliga texter som bara gör mig mer förtjust i Fearnley-Whittingstall. Jag ska nog förtsätta undvika hans tidigare program, men hela säsong 16 ska slukas (!) och det snarast. Jag har hittat den ultimata kokboken för mig!

5 kommentarer:

Martina sa...

Jag är jättesugen på den där kokboken! Jag älskar hans River Cottage Veg Every Day, och iofs. allt annat han har gjort också. Det kan faktiskt smyga sig in en hel del vegetariskt i hans program ändå - fast du ska nog undvika River Cottage Spring där det är med en kvinna som är vegetarian men ska lära sig tillaga kött trots att hon tycker att det är äckligt. För att hon ska kunna äta samma mat som sin blivande man på deras bröllop...

Bokomaten.. sa...

Ja, jag kan ju inte påstå att jag inte tycker att du borde skaffa den här. Jag är helsåld! OM jag fortfarande är sugen efter att ha sett s16 så kanske jag fortsätter med de andra avsnitten ändå då.:) FAst som sagt, kanske inte säsong "Spring" då.;) Jag lärde mig i och för sig laga kyckling för en 10 år sedan när jag var studen och blev en hejare på det. Lagade ofta kött eftersom jag jobbade som studentkock. Skulle aldrig göra det för att äta själv dock! Aldrig!! Inte ens för kärleken!

Cecilia sa...

Ja, gillar du den här så kommer ju jag också att göra det. Vill ha den för egen räkning men tror också att jag ska våga mig på (ännu ett) inköpsförslag till visst välkänt bibliotek. Å om jag fick vara ansvarig för deras kokbokshylla! Inte bara för att köpa in grönt, utan nytt och bra ö h t. Hur kan det finnas ett så stort bibliotek utan kokboksslav?

Cecilia sa...

ps Programmen verkar inte finnas på Play, säkert en rättighetsgrej. Om du hittar dem nån annanstans på nätet får du gärna tipsa!

bokomaten sa...

Ja, jag är ju jätteförtjust! Inga konstiga saker egentligen. Rätt enkla grejer, men det behöver man ju e vardag. Programmet finns på youtube! Uppstyckat visserligen, men fullt tittbatt.