måndag 3 juni 2013

Det stora garden mystery-inlägget

För ett tag sedan läste jag ju en ungdomsbok om några häxor där den ena av flickorna var väldigt trädgårdsintresserad och helst spenderade all sin fritid med fingrarna i myllan. Efteråt kom jag att tänka på att jag faktiskt har läst en hel del böcker där en trädgård, gärna en hemlig, bortglömd sådan, får spela en stor roll i boken. Nästan så att det blivit lite av en egen genre, ungefär som "Haunted house"-böcker. Med detta sagt så har jag själv inte särskilt gröna fingrar, men jag älskar att läsa om det ändå!

Naturligtvis är den ursprungliga förebilden för alla böcker i den här genren Francis Hodgson Burnetts klassiska barnbok "Den hemlighetsfulla/hemliga trädgården". En bok som mer än några andra låter den där hemliga trädgården, full av symbolik och mystik, få spela en helt egen roll i boken. Som en egen karaktär men ändå något större än så. Trädgården blir en tillflyktsort för flickan Mary, där hon kan leva ut sina drömmar och vara den hon själv vill. En hemlig plats dit ingen annan än hon och sedan hennes båda vänner Dickon och Colin har tillgång. Jag dras ganska ofta till den här typen av böcker och även om det inte är den mest spridda av genrer så har det ändå kommit ett antal böcker som jag tycker faller in i den här kategorin och här tänkte jag ta och lista i alla fall några av de som jag tycker passar! 

The forgotten garden av Kate Morton. Här dyker till och med författaren Francis Hodgson Burnett upp i en scen. Trädgården i denna bok är verkligen hemlig och påminner enormt mycket om trädgården i Burnetts bok. I boken hintas det också om att detta är trädgården som fick stå modell för Burnetts version. Den omgärdas av en hög stenmur och är sedan länge bortglömd för omvärlden. Den spelar dock en avgörande roll för historien genom hemliga möten och förbjudna förälskelser.

The Ghost Orchid av Carol Goodman. Här är det en italiensk trädgård förlagd till New England, fylld av familjehemligheter, gamla osonade brott, författare och konstnärer som söker inspiration och övernaturliga inslag. Fantastisk bok, spännande och med en trädgård som kan göra vem som helst avundsjuk!

The Savage Garden av Mark Mills. Som jag skrev när jag läste den: Lite anglofili, lite Florens-porr, lite historisk deckare, lite mystik och kanske lite metaroman och skildringar av trädgårdar, konst och matkultur. Fantastiskt. Här är det en gammal renässansträdgård som spelar huvudroll då en konststudent från England reser till toscana för att skriva om just denna trädgård och dess historia. Ju mer han studerar trädgården desto mer inser han att arkitekten kanske hade en dold agenda då han designade den. Kan man läsa en trädgård? 

Det är de titlar jag kommer på just nu i alla fall. Gillar man en så gillar man förmodligen de andra också och jag rekommenderar mer än gärna dem allihop. Kan ni komma på fler? Tipsa gärna i kommentarerna för jag är alltid sugen på mer och jag kan också mycket väl ha glömt bort någon uppenbar titel! Är det fler än jag som brukar titta en gång extra när det dyker upp en trädgård i innehållsbeskrivningen? 

3 kommentarer:

Lingonhjärta sa...

Vilket fantastiskt inlägg! Det är nästan så att jag måste läsa The Ghost Orchid nu så jag kan peppa lite för min egna trädgård som typ redan finns men som jag inte bor i förrän i höst. Både jag och Herr Lingis längtar nämligen efter att få skapa en Francis Hodgson Burnett trädgård :D

Bokomaten sa...

Ja, men om jag någonsin läst en bok som känns om en Lingis-bok så verkligen! DU bordeverkligen lästa Ghost Orchid. Jag älskade den. Och vem vill INTE ha en Burnett-trädgård liksom. Stora drömmen ju!:)

Lingonhjärta sa...

Nä men ÅÅÅÅH!!! Fick väldigt HA-begär nu :D