måndag 20 maj 2013

Jonathan Strange och Mr Norrell på BBC



Just nu florerar en tegelstensutmaning runt om bland en massa bloggar. Dvs man listar vilka böcker man har i bokhyllan där hemma som är riktiga tegelstenar, både de man läst och de man inte läst. Jag gjorde det förra veckan.


En av de mest vanligt förekommande böckerna, både bland de lästa och de olästa, är JOnathan Strange och Mr Norrell av Susanna Clarke. Jag påbörjade den som ljudbok för flera år sedan men blev aldrig färdig. Förmodligen mycket för att jag har svårt för att lyssna på ljudböcker. Den verkade himla bra så det var absolut inte därför jag inte blev färdig.


Hur som helst har jag och alla andra som inte kommit sig för ännu nu en ypperlig anledning att få det gjort. BBC håller nämligen på att spela in boken som miniserie! Serien kommer delvis att produceras av BBC America och visas någon gång under 2014, oklart när ännu.

4 kommentarer:

Jenny B sa...

HUR låter den boken som ljudbok, med alla sina långa, fylliga fotnötter?! Fast jag tror säkert att någon smart engelsman tänkt ut en lösning på det. :D

Själv tyckte jag att boken var ganska tråkig, förutom de här parallella berättelserna i marginalen. Men så här flera år senare minns jag boken ännu, och det var ju ambitiöst att vilja skriva en *historisk* genomgång på det sättet som boken var.

Anakin sa...

Oh, jag tyckte att den var fantastisk! Modern Dickens med fantasyinslag i härlig blandning! Lite långrandig ibland, visst, men annars vore det ju inte särskilt likt Dickens heller :) Hurra hurra för BBC!

Bokomaten.. sa...

Ja, meningarna tycks vara delade om Jnathan Stranges storhet men definitivt fler positiva än negativa ändå. Tror den kan bli en prima minisrie dock. Lång nog i alla fall.:)

Anna A sa...

Nej vad kul. Har haft den på min "att läsa" lista länge nu utan att det blivit av. Blir kanske en spark när jag vet att den kommer filmas :)