torsdag 2 maj 2013

Dolly: A Ghost Story av Susan Hill

I januari läste jag ju Susan HIlls "Howards End is on the landing" om hyllvärmare och jag kom på att jag faktiskt har en bok till av henne stående i bokhyllan som dessutom nästan får räknas som hyllvärmare. Jag minns inte exakt när den här kom, men jag tror att det var någon gång förra året, på våren kanske? Minns att jag exalterad som den beställde den direkt, men sedan blev den ändå inte läst. 

Det är en söt liten spökhistoria det här i samma stil som "The woman in black" och "The small hand". Jag tycker dock inte att den här är alls lika läskig, men väldigt stämningsfull  nästan som en historia jag hade kunnat läsa som barn när jag ÄLSKADE spökhistorier. Den är för lång för att räknas som en en kortare spökhistoria av den typ som ofta ingick i samlingarna när jag var liten. E A Poe, Doyle, Dickens.. alla ingick de i samlingar av typen "Klassiska spökhistorier". Berättelsen hade dock platsat perfekt. Det är verkligen en klassisk berättelse det här. 

Två barn skickas ut på landet för att spendera en sommar hos sin moster. Pojken är föräldralös och flickan är bortskämd av sin vackra, men kyliga  mor. De blir omaka vänner och trivs aldrig riktigt bra ihop men står ut med varandra i brist på annat umgånge. Deras moster gör allt hon kan för att de ska trivas trots att hon är väldigt ovan vid barn. Flickan, Leonora, är sällan nöjd och blir inte ens glad för det otal presenter hennes mamma skickar till henne från sina resor. Det enda hon vill ha är en docka och i ett hopplöst försök att glädja henne så åker mostern in till stan och köper den finaste docka hon kan hitta. Leonora blir dock inte alls glad utan slänger dockan så hårt i väggen att det ömtåliga porslinshuvudet spricker. Pojken, Edward, försöker släta över och tar snabbt hand om dockan och begraver den. Den händelsen och dockan kommer därefter att prägla deras liv och hemsöka dem så långt upp i åldrarna. Saker försvinner inte bara för att man begraver dem.

Jag skulle snarare säga att det är lite mysigt mer än skrämmande det här, men det gör mig inte så mycket. Lagom med stämning är det ändå. Och för att inte tala om omslaget som om möjligt är ännu vackrare än "The small hand" med sitt bladverk i relief och fåglarna på baksidan.

Se även mitt inlägg om filmatiseringen av "The woman in black"

8 kommentarer:

Lingonhjärta sa...

Ja just det! Den vill jag ju också läsa. Min önskelista är helt galet lång nu :P

Bokomaten sa...

Skojar du, el? Och jag som verklgen försöker håla mig till mina hyllvärmare..

Lingonhjärta sa...

Haha jag med! Men det gick åt skogen med en Kindle. Allt blev så billigt helt plötsligt :(

Bokomaten sa...

Har kindle-app till paddan men tycker inte jag hittat så mycket billigt? Fast letar kanske efter fel titlar..:)

Lingonhjärta sa...

Ja man får leta som en galning och ofta märker jag. Nu har de höjt priset på den här men den är fortfarande ganska så billig: http://www.amazon.com/Dont-Breathe-Word-Novel-ebook/dp/B004JN1D4G/ref=tmm_kin_title_0

JättejättejätteÄLS på den här kan jag berätta :D

(Förlåt för tipsen...)

Bokomaten sa...

FÖRLÅT för tips? Kom igen! Jag som inte ens hinner läsa bloggar lika mycket sominnan längre tar gärna emot allatips jag kan få! Bring it, vara!:)

Lingonhjärta sa...

Åh så bra! Då ska jag göra en lång lista till dig :D Moehehe!

Bokomaten sa...

Omg, jsg bävar och längtsr.;)