måndag 29 april 2013

Safirblå

Safirblå (inbunden)Safirblå av Kerstin Geir (Andra delen i Ädelstenstrilogin)

Oh noes! Ni vet när man läser en bok, som är en del i en serie. Och man vet ju om det men glömmer bort det ändå när det börjar bli spännande för plötsligt, när det är som mest spännande, så bara kommer den. Epilogen. Mitt uppe i äventyret, helt oförberett, fast man ju kan SE att det inte är jättemånga sidor kvar.

Nå, jag minns att jag tänkte något liknande när jag läste den första boken i den här ungdomsfantasytrilogin i höstas, men det hade jag lyckats förtränga och bara: "JA! Nästa del! Äntligen" Till de av er som ännu inte läst Rubinröd, den första delen i Giers Ädelstenstrilogi så säger jag bara VÄNTA! I höst kommer del tre ut och då kan man läsa alla tre delarna i ett streck. Man vill verkligen bara läsa vidare när man är mitt uppe i den här historien. Om du läste första delen i höstas så gissar jag att du redan är sugen på den här boken, fullt förståeligt. 

Jag kom ärligt talat inte ihåg riktigt alla turer från förra boken, men man kommer snabbt in i leken igen och riktigt myser när läser om Gwendolyn, Leslie, Gideon, Paul, Lucy och alla spöken som Gwendolyn ser. För de som inte är bekanta med Giers Ädelstenstrilogi så är handlingen kortfattat som följer:

Gwendolyn, tonåring i London, upptäcker till sin och familjens fasa att hon har vad som kallas för tidsresegenen. Detta trots att alla varit helt säkra på att det är Gwendolyns kusin Charlotte som är förutbestämd att flänga genom tid och rum. En gammal profetia talar om 12 ädelstenar som tillsammans skall sluta någon form av cirkel och fullgöra något som ingen egentligen verkar helt säkra på vad det är. Gwen och Gideon är de sista i cirkel. De övriga 10 är sedan länge döda men det är ju en petitess när man pratar om tidsresenärer.

Safirblå är precis lika bra som Rubinröd och jag ser oerhört mycket fram emot nästa del, Smaragdgrön, som kommer i höst. För min del kan den inte komma snart nog!

Är lite fundersam kring den nya designen på serien dock. Jag tycker nog att den här är lite snyggare än den förra, men ändå lite udda att man helt byter design. Rubinröd är släppt i ny upplaga och ser ut som omslaget till vänster nedan nu, medan omslaget till häger visar på hur den såg ut i höstas.

Rubinröd (inbunden) Rubinröd (inbunden)

5 kommentarer:

Miriam - Schitzo-Cookies bokblogg sa...

Jättedumt att byta design mitt i tycker jag, skrev inlägg om det här:
http://schitzo-cookie.blogspot.se/2012/12/laser-forlagen-ens-bokbloggarna.html

här är svaret från förlaget:
http://schitzo-cookie.blogspot.se/2012/12/ang-bytet-av-omslagen-pa-safirbla-svar.html

Maria sa...

Jag tycker att båda varianterna är snygga, men ja, skumt att byta sådär.

Bokomaten.. sa...

Miriam, så himla bra inlägg!! Så bra att man fick svar från förlaget! JAg kan förstå hur de resonerar, för jag tycker nog också att omslaget signalerar en lite yngre läsekrets, men samtidigt gillade jag det! Inte lika slätstruket som det nya, som jag dock som sagt tycker är himla snyggt. Håller dock med om att det är dumt att byta design mitt i. Håller verkligen med om att de, om de haft råd, kunde behållit båda omslagen. Precis som man ger ut en del andra böcker med "vuxet omslag" och en "barn-version".

Zachan sa...

Jag känner mig fortfarande lite snobbig för att jag har trean liggande hemma och väntar (har den dock gjort sen november, mend et är en annan femma.). Roligt att tyskakunskaperna kommer till nytta ibland.

Bokomaten.. sa...

OMG! Du ska känna dig snobbig! Grymt avundsjuk!:)