tisdag 2 april 2013

Påsk i bokhyllan














Efter en snabb inventering i bokhyllan nu i påsk så har jag kommit fram till att det inte bara är på jobbet det är ont om påskgula böcker när man vill skylta fint inför påsklovet. Gult är en ovanlig färg på bokomslag. Synd, för de sticker verkligen ut bland alla mörka och svarta omslag i övrigt i hyllan.

Denna inventering gjorde även att jag insåg att gult inte direkt är genrebundet för titta! Inte mycket som liknar vart annat här! Slående dock, kanske, att tre av böckerna är italienska. Leoparden och Dante är ju klassiker och Tamaro (som jag ej läst) är väl nästan en modern sådan också.

Nu hittade jag i ärlighetens namn ngn gul bok till efter att ha tagit det här fotot, men ändå. Runt 10 böcker i en bokhylla med flera hundra är ju inte en ansenlig mängd direkt. Om jag skulle ge ut en bok hade jag velat att den var gul. Då skulle den i alla fall skyltas på biblioteken en gång varje år.;)

Inga kommentarer: