måndag 8 april 2013

Genomsympatisk och smaksäker, det är jag det!


 
Åh, har sett den här awarden på lite olika sidor och nu har den hamnat hos mig, dessutom utdelad av två av de kanske bästa bloggarna i världen, Dark Places och Lingonhjärta! Mitt hjärta blir alldeles fyllt av värme! Lagom till helgen när jag fick lite datortid dessutom, prima liv! Jag ska göra mitt allra, allra bästa för att svara på frågorna på bästa sätt!
Vad ville du bli när du var liten?
När man kollar i "Mina vänner"-böckerna så står det lite olika. Sångerska, modedesigner, journalist och förstås författare. Oftast förekommer nog dock "filmregissör". Blev noll och inget av den drömmen.
Vad är du idag?
Skolbibliotekarie, föräldraledig och bloggare. That´s pretty much it.
Vart vill du helst resa?
Ja, nu är det ju så att resa är något av det bästa jag vet och jag vill så klart tillbaka till ALLA ställen jag varit på redan. Framför allt längtar jag dock tillbaka till Italien och Florens, London, Skottland och New York. Och gärna en vända till Boston och up state igen och kanske ännu längre upp. En längre tur i New England med Maine som vi inte hann med senast. Förutom kära återseenden så längtar jag speciellt dock efter att få resa till Borneo, Malaysia och att göra en rundtur till i Sydamerika med Peru och Buenos Aires (hello Lingis).
Var ser du dig själv om fem år?
Gosh! Ja, kanske bor vi på landet i Skåne, kanske bor vi i Kina. Kanske en pixibok som sällskap till pocketen och kanske en hel drös med djur. Det där med djur är knepigt då jag helst skulle vilja ha en hel farm med hundar, katter, gris, get, får och höns och en wallaby till bokomaken. Djur är dock väldans svårt att kombinera med resor och det är ju inte så lätt att flytta på sig då direkt heller.
Rött eller vitt?
Säger samma som Helena: Vitt när det gäller vin, annars rött. Får migrän av rödvin.
Sommar eller vinter?
Nog för att jag älskar snö, verkligen, men jag har sällan träffat en sol- och värmeknarkare som överträffar mig själv. Om det inte vore för det där med hudcancern och att man kan bränna sig så skulle jag gärna steka mig på någon tropisk ö halva året. Älskar känslan av sol som träffar hud och är så stark att man blir uppvärmd hela vägen in i märgen. Det ska liksom nästan brinna i skinnet. Fast inte på riktigt naturligtvis.
Skog eller hav?
HAV!! Jag tycker verkligen om att gå i skogen och promenera men älskar doften av saltvatten och ÄLSKAR att springa ut i vattnet och kasta mig i och plaska runt som en lycklig lax!
Vad gör dig ledsen?
Tyvärr alldeles för mycket. Har på tok för lätt till lipen. Gråter ju till och med när jag är arg eller väldigt, väldigt glad. Svårast har jag nog ändå för djurplågeri, orättvisor i världen, inskränkta människor, våld mot kvinnor och barn och personligen, när folk tycker att jag är korkad. Har så många sjukt smarta och intelligenta vänner att jag lätt blir lite känslig när det gäller mitt eget begränsade intellekt.
Vad är det bästa du vet?
Solen i ögonen, katt i famnen och vetskapen om en lång, lång ledighet framför mig.

Jag har faktiskt ingen aning om vilka som fått Liebstar blogg award redan så jag väljer helt enkelt fem stycken som jag TROR inte har skrivit något i alla fall. Dessutom fem favoriter. 
Hermia skriver inte bara om böcker utan även om film och annan kultur. Och MED den äran får man säga. Dessutom vet jag att hon är lite av en italofil precis som undertecknad.
Kulturdelen skriver även hon om stort som smått, konstutställningar i Stockholm, kammarkonserter som man önskar att man kunde gå på, film, böker och teaterföreställningar. Sällan har jag stött på en så aktiv kulturtant (och det menar jag på bästa sätt). 
The Book Pond är i år en av de utvalda bloggare som fått bli ambassadör för Bokmässan. Inte ett dugg förvånad är jag då hon inte bara skriver underhållande om högt och lågt, hon har även exceptionellt god litteratursmak. Dessutom är hon en hejare på att hitta rätt bok till rätt person och inte bara tipsa om egna favoriter.
Stringhyllan var en av tre nominerade bloggare till Stora bokbloggarpriset som Forma Books delar ut varje år. Jag nominerade henne men jag är säker på att jag inte var ensam om den saken för även om hon inte uppdaterar lika ofta som vissa andra så skriver hon alltid initierat. Hon tar ofta upp böcker som inte andra plockar fram och är inte rädd för att stå för sina åsikter även om det går emot vad andra tycker.
Flickan & böckerna är även hon duktig på att plocka fram böcker som ingen annan direkt hittat till. Hon är dessutom föredömligt duktig på hyllvärmare och gör en lätt sugen på böcker som man kanske har hemma men glömt bort. Dessutom skriver hon gärna om pusseldeckare, cozy crime, oxford, bibliotekarier i litteraturen och nördiga bokliga bakverk! Jag menar, kom igen! What´s not to like! Dessutom är hon genomtrevlig och en person jag är genuint tacksam över att få kalla min vän!

8 kommentarer:

Helena sa...

"Två av de kanske bästa bloggarna i världen"! Ojojoj, nu exploderar Dark Places-stoltheten snart! TACK! <3

PS: Jag får också migrän av rödvin. Inte alltid, men tillräckligt ofta för att föredra vitt.

Hermia sa...

Tack söta!! Visst, italiofil är jag nog..

Lingonhjärta sa...

Nä men ÅH!!!! Och nu spricker jag också här av Lingis-glädje för den fantastiskt fina komplimangen i det fantastiskt fina Dark Places-sällskapet! PUSS på dig så glad jag blev!!!
Och gillar du sol så är det ju nästan ett måste att komma hit och hälsa på mig. Du är så himla välkommen!

Anonym sa...

O vissa av vännerna tycker att det är DU som är smart i intelligent.. O varm, klok, generös o stilig. Kram I

Jenny B sa...

Tack så mycket! Jag har haft en del annat att göra och upptäckte inte utnämningen förrän idag. Önskar att jag hann skriva fler uppskattande kommentarer på andra bloggar, t.ex fina Bokomaten, men har varit disträ på sista tiden...

Bokomaten.. sa...

Anonym I: Tack, fining.=)

Och du, Jenny, jag känner igen det! Hinner inte alls kommentera och inte heller läsa lika mycket som innan. Det går i perioder det där som tur är dock.

Mrs Book Pond sa...

Merci Beaucoup kära stilsäkra, genomsympatiska Bokomaten! :)

Mrs Book Pond sa...

Men vad är det för resten för snack om begränsat intellekt!? Nu är du bra orättvis mot dig själv, tycker jag. Hade aldrig i mitt liv kommit på att beskriva dig som grund! :)