torsdag 25 april 2013

Dyngkåt och hur helig som helst


Japp, här fortsätter vi med hyllvärmarna och detta är ju lite av en modern klassiker om man får tro en del i min bekantskapskrets i alla fall. Det känns faktiskt rätt bra att kunna beta av en del av det där jag köpt de senaste åren och som jag känner att jag borde ha läst men inte hunnit med. På det viset berättigar jag ju "investeringar" jag gjort och känt att jag fått lite dåligt samvete över att sedan inte ha läst. Det är bra att ha en back-up-bokhylla eller två in case of zombieapokalypsen. Eller sämre ekonomiska tider som nu.

Dyngkåt och hur helig som helst av Mia Skäringer

Jag tillhör dem som inte känner till så mycket om Mia Skäringer. Jag vet att jag kanske låter som en snobb eller hur obildad som helst (tacke your pick) men jag har ju inte TV och har heller inte sett ex Solsidan. Därför var jag tvungen att googla för att ta reda på om det kanske var den TV-serien hon syftar på när hon skriver om ett nytt projekt hon ska påbörja ungefär när hon skriver de här texterna. Mest känner jag faktiskt till henne från radioprogrammet Roll on på den tiden det begav sig. Det lilla jag har sett har jag både gillat och inte och lite så känner jag även om de här texterna. Mia skriver om sitt eget liv, om samhällsfenomen och frågor som var aktuella när hon var krönikör för tidningen Mama och även hade en blogg där. För de som inte känner till den här boken trots allt så är det alltså krönikor och delar av den bloggen som här är samlade i en volym. 

Över lag skrattar jag igenkännande en hel del dock och får även en del knutor i magen av samma anledning. Jag är inte säker på att vi skulle gå så bra ihop som kompisar, eller så skulle vi det, just för att vi inte är så lika. Kompisar kan ju lika gärna vara folk som man har mycket gemensamt med men som också erbjuder något annat än ens egen tråkiga skåpmat. Och kanske också visar på sidor av en själv som man egentligen inte riktigt vill kännas vid... Jag läste avsnittet om hur de packar ner allt i plastpåsar i en salig blandning inför semester och ryyyste! Den anala organisatören i mig fick råångest vid tanken på att blanda sladdar med toalettsaker och en filt. När jag skriver detta är vi just i färd med att packa ihop inför en trip till sommarstugan dock och nu står vi ändå här. Allt packat i påsar, dock tygkassar.. Får ju liksom lättare plats i bilen då..

På det stora hela är det befriande skönt att läsa om familjer och människor som man ändå tycker har någerlunda lyckade liv men ändå är avslappnat oorganiserade och operfekta. Även om man inte känner igen sig i alla situationer så kan man känna igen sig i känslan av att inte vara en perfekt välmanikyrerad lattemorsa med löparvänlig barnvagn och alltid nyslingat hår och perfekt ekonomi. Fram för fler ärliga människor som också vågar visa sina komplex och prata om kräk i håret. Heja Mia! Det här hade jag förmodligen inte alls gillat lika bra för ett år sedan men nu, när jag utvecklat enhandsgreppet till perfektion och duschar mer sällan än jag vill erkänna för mig själv, ja nu var det precis vad jag behövde läsa.

2 kommentarer:

Bokdetektiven sa...

Ack, dessa hyllvärmare. Eftersom jag köper smått enorma mängder böcker har jag också funderat på att göra en grej av det - ta några månader och enbart läsa det i bokhyllan. Hrm. Skulle vara ett intressant känsloexperiment. Kul blogg du har :) /Bokdetektiven

Anonym sa...

Oh from the way, these kettlebells, though you may not have ever heard of these before, may be discovered
right online.

my weblog: dumbbells for sale