torsdag 4 april 2013

Dylan och Dylan: två gånger litteratur på film

Två dagar i rad har jag sett olika filmer om en Dylan. Först "I´m not there" om Bob Dylan och igår "The edge of love" om Dylan Thomas. Extra roligt eftersom British Encyclopedia (eller Brittannica förmodligen eller något annat uppslagsverk, minns ej säkert) föreslog att jag skulle döpa pocketen till det efter sådant där fånigt test på nätet.. Hittar tyvärr inte länken nu.



Hur som helst, "I´m not there" var URbra"!! Se den om ni inte har gjort det redan innan! Om inte annat så för att Bokomat-favoriten Ben Wishaw är med i den. Se mittenbilden på översta raden i bilden ovan. 

"The edge of love".. tja, jag gillar ju 40-tal och snygg var den, men inget man absolut måste se. Varning för bildkavalkad nu dock.







Snygg, eller hur? Vissa filmer behöver inte vara fantastiska. Det räcker med att de är ok. Jag känner inte till Dylan Thomas särskilt mycket mer än att vi fick läsa hans dikter när jag pluggade engelska och även läste en del både innan och efter eftersom jag betade mig igenom hela engelska dikthistorien mer el mindre, på egen hand, så tidig anglofil jag var. Jag läste en del av hans dikter från krigsåren, men känner inte till något alls om hans liv. Jag förutsätter dock att det mesta av den här filmen är påhittat. Någon som har bättre koll? Någon som har sett? 

En liten rolig extra detalj är att Angelo Badalamenti skrivit musiken till den här filmen. Ja, just det. Han som blev kultförklarad i och med Twin Peaks. Hade ingen aning om att han fortfarande var verksam.

2 kommentarer:

Anna sa...

Åh, I'm not there är så himla bra! Min favorit är Kate Blanchett-Dylan! ^^,

Den andra såg också himla snygg ut, den måste jag nog se *skriver upp på att se-listan*

Bokomaten.. sa...

Jag gillade också Blanchett-Dylan. Hon fick ju också spela en ganska framträdande period i hans liv. Verkligen, verkligen bra, håller med.:)