måndag 11 mars 2013

Waking the moon av Elizabet Hand


Vad ska man säga om en bok som fått nästan kultstatus av vissa bokbloggare och höjts till skyarna så till den grad? Lever den upp till förväntningarna? Nja, både ja och nej. Jag var nog inte riktigt beredd på det så uttalade övernaturliga inslaget som nästan gränsar till lite New Age, men när jag väl förlikat mig vid tanken så köper jag det rätt av å andra sidan. Till en början blir jag rädd när jag läser dock. Jag får alldeles för mycket Dan Brown-vibbar av hemliga sällskap som styr världen, konspirationer och dolda budskap. Jag ville så himla gärna tycka om den här boken att jag blev helt skrämd vid tanken på att det här bara skulle vara en ny DaVinci-kod. Nu tillhör ju i och för sig jag dem som tyckte att DaVinci-koden var helt ok. Varken mer eller mindre. En juste deckare, lite lagom spännande. Jag avskyr den inte av hela mitt hjärta som vissa gör men jag hyllar den verkligen inte heller. 

Hur som helst, jag kunde inte ha mer fel. Snart byter berättelsen karaktär och fokuserar sig mer på de ungdomar som vi i början får träffa. Sweeney, Angelica och Oliver som på 70-talet någon gång börjar studera vid det anrika universitetet The University of the Archangels and Saint John the Divine. Angelica och Oliverär båda Molyneux-studenter. De hör till ett hemligt sällskap med studenter som oftast är barn eller släkt med någon i det världsomspännande hemliga sällskapet Benandanti. Om man tänker sig alla myter kring Frimurarna och tredubblar dem så får man ungefär något som liknar Benandanti. Varje regering runt om i hela världen och varje större organisation styrs av Benandanti. De har medlemmar överallt. 

Sweeney är lite utanför som vanlig dödlig stipendiat vid universitetet, men hon är också bokens huvudperson och vi förstår också att hon kommer att spela en mycket viktig roll i vad som sedan kommer att hända. För Oliver och Angelica har sina roller utstakade, det förstår vi och mer än bara tonårshormoner och universitetsintriger står bakom här. Under denna första termin vid universitetet påbörjas det som kommer att få konsekvenser under många, många år framåt. 

Och visst blir det spännande. Jättespännande till och med. Det tar dock ett rejält tag innan jag kommer in i berättelsen och de delar som handlar om arkeologen Magda Kurtz och visionerna kopplade till Benandanti tycker jag inte är lika engagerande. Hade jag inte varit så fullt övertygad om att jag skulle gilla den här boken och haft rekommendationer jag litar benhårt på så hade jag nog lagt boken åt sidan. Som det är nu så krigar jag på och tur är väl det för när jag väl fastnar, då fastnar jag rejält. Framför allt engagerar jag mig i den vuxna Sweeney och hennes öde. Ja, egentligen även i henne som ung. Det är ju hon som symboliserar oss vanliga dödliga, en enkel åskådare som visar sig spela en helt annan roll än hon själv tror. 

Den här boken har också jämförts med Tartts "Den hemliga historien" men det tycker jag både är oerhört missvisande men även väldigt orättvist. Jag tror att det var därför jag från början förväntade mig något lite annorlunda än det jag fick. Hade jag inte haft den jämförelsen i bakhuvudet så hade jag nog kommit in i boken snabbare och tyckt bättre om den direkt. För det här är inte alla någon Tartt-remake. Det är en helt egen berättelse med rätt få likheter med DHH. Ja, det skulle vara att det handlar om ett gäng ungdomar som träffas vid universitetet då.

Nej, det här är mer Urban fantasy. En bok med mycket övernaturliga inslag, kryddat med religionsromantik och arkeologi. Och som sådan är det väldigt, väldigt bra. 

4 kommentarer:

Lingonhjärta sa...

Åh! Jag säger bara Åh! Det är så otroligt komplex den här boken. Den innehåller så många olika ingredienser och knäppheter att det är så svårt att skriva om den efteråt. För den handlar om så mycket. Det kan vara därför som det inte finns så många beskrivande recensioner av den vilket kan vara missvisande för dem som vill läsa den. Men jag älskar den så och jag är glad att du inte lade den åt sidan. För visst är det en härlig upplevelse? :D

Bokomaten.. sa...

Ja! Tänk, om jag inte hade läst m den så hade ag nog slutat efter 50 sidor. Den är verkigen svår att beskriva allt som händer, de är helt sant! Tackar ödmjukast för tipset!:)

Cicci sa...

Låter som en bok i min smak! :-)

Helena (Dark Places) sa...

FAST: jag tycker att skildringen av Sweeney och hur hon dras till Angelica och Oliver - den där i början nästan idoliserade beundrande blicken - andas väldigt mycket DHH. Dock skrev Hand boken samtidigt som Tartts debut kom ut (DHH utkom 1992, Waking the Moon 1994), så jag vet inte om det är faktiskt inflytande. Möjligen. I övrigt har du helt rätt, det är urban fantasy. Tänkte även lite på Anne Rice (på den tiden hon var bra).

Superkul att du läst - äntligen! ;)