torsdag 21 mars 2013

När skruven dras åt ytterligare ett varv...

När skruven dras åt av Henry James

När skruven dras åt måste vara en världslitteraturens mest klassiska spökhistorier och jag är glad att Modernista ger ut den i pocket i vår så att jag kom mig för/fick chansen att läsa den. Den har tolkats massor av gånger och det fina är att varje samtid kan ha sin egen tolkning och se nya saker. Kanske något som kännetecknar en riktig klassiker.

En ung kvinna kommer till det stora godset Bly för att arbeta som guvernant åt två små undersköna barn. Ganska snart förstår vi dock allt inte står rätt till på godset (eller med kvinnan?) och besynnerliga saker börjar hända. Överallt dyker spökena efter den bortgångna fd guvernanten och en av de övriga anställda på godset,Quint, att visa sig. Men bara för den unga kvinnan. Hon är dock övertygad om att barnen också ser dem. Faktum är att hon är övertygad om  att barnen umgås med dem och är på väg att bli förstörda av de depraverade och omoraliska spökena. Ingenting sägs rätt ut. Allt är hela tiden underförstått och när jag läst ut så är jag inte helt säker på vad det är jag läst. I inledningen får  vi en tolkning och delsvis  en del förklaringar och förförståelse som är oumbärlig. Jag har dock min egen bild av händelserna. Jag tror faktiskt att allt bara är just "hjärnspöken" och att den unga kvinnan om möjligt lider av scitzofreni eller någon annan psykisk åkomma som gör at hon blockerar en del av sina egna handlingar och projiserar dem. Det förklarar naturligtvis inte hur hon kan beskriva en man som är död, men det är alla dessaq hintar hela tiden och som sagt, inget uttalat som gör det möjligt att lägga sin egen tolkning på berättelsen. Mycket bra tycker jag och faktiskt inte så lite läskigt just pga det. Man får hela tiden bara ana och gissa sig till historien. Förstår att det blivit en klassiker som, förresten, om någon undrar, inte alls är svårläst bara för att den är över hundra år gammal..

5 kommentarer:

Eli sa...

Håller med om att det finns många tolkningsmöjligheter i den här! Jag minns inte riktigt vad jag tänkte men blir såklart väldigt sugen på att läsa om nu :)

Himla bra spökhistoria i vilket fall!

enligt O sa...

Gud vad skönt att läsa det här inlägget inför den litteraturkurs där just den här boken ingår. Nu känns det lite lättare.

Bokomaten.. sa...

Enligt O, den är både kort och ganska lättläst och man får tolkningshjälp i förordet som sagt!! Men att du orkar läsa kurs ovanpå allt du gör! Så imponerad.:)

Bokomaten.. sa...

Eli: Håller helt med just eftersom allt är så outtalat. Jag har inte läst förut.

Calliope sa...

Snygg utgåva också!