tisdag 12 mars 2013

En galen modeskapare i 30-talets Frankrike


The little book of Schiaparelli av Emma Baxter-Wright

Efter tjocktjocka "Waking the moon" behövde jag något lättsamt och valet föll på en liten faktabok som jag köpte i höstas. Det är ingen hemlighet att jag är förtjust i art deco och mellankrigstiden och när det gäller mode och dräkthistoria är Schiaparelli, tillsammans med Vionnet, nog min absoluta favorit. Eller en av dem i alla fall. Googla henne gärna, hon var lite av sin tids Jean Paul Gaultier eller Vivienne Westwood.

Den här boken heter visserligen "the little book of.." men är faktiskt ganska omfattande. Formatet är dock bara lite stötte än en pocketbok och chockrosa, vilket känns självklart då Schiaparelli till stor del är känd för att mer eller mindre ha "uppfunnit" färgen "shocking pink".

Många, många fina foton på hennes mest kända skapelser, foton på henne själv och dottern Gogo, skisser mm finns med här men det är också en lagom omfattande biografi. Både över hennes liv och hennes arbete. Hon var tidigt ute med designersamarbeten då hon umgicks mycket med sin tids stora konstnärer i Frankrike och ofta både inspirerades av och samarbetade med folk som Salvador Dalí och Jean Cocteau. 

Jag gillar´t och är man som jag intresserad av mellankrigstiden och modehistoria så rekommenderar jag den här boken. Dock är det nog roligare om man känner till Schiaparelli något sedan tidigare även om den är väldigt grundläggande och inte alltför djupgående ändå.

3 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
smutstiteln sa...

Tack för tipset. Denna ska kollas upp. Jag läste hennes självbiografi med det passande namnet Shocking Life och hon var en fascinerande kvinna.

Bokomaten.. sa...

Ja, den har jag läst OM men inte kommit ver sjäv. Den hr är naturligtvs mycket mindre omfattande, en som en översikt är den prima med bide på hennes viktigaste kreationer och en del annat! Men kolla in den om du får möjlighet!:)