tisdag 5 februari 2013

Den magiska kappan av Katarina Genar

Den magiska kappan (kartonnage)En annan bok jag läste strax innan jul när jag försökte läsa så mycket biblaböcker jag bara hann, ja det var den här. Kristina Genar har skrivit en lättläst bok för mellanåldern på ett typiskt Maria Gripe-tema. Bokens huvudperson, Livia, fyller 11 år när boken börjar, men jag skulle säga att den även passar yngre barn än så. I födelsedagspresent får Livia en enastående vacker röd kappa som hennes mamma hittat i en antikaffär. Kappan förändrar Livia och gör henne mer innesluten och får henne också att börja undra över var kappan kommer ifrån. Hennes bästis i skolan, Klara, gillar inte alls kappan. Tycker att den kliar och sticker, men Livia älskar den. Livia börjar ta omvägar hem för att få tänka och vara för sig själv. Första dagen går hon in om kyrkogården och går runt lite och hittar där en grav som på något konstigt sätt berör henne. Graven tillhör en flicka som var 11 år när hon dog och Livia kan inte låta bli att komma tillbaka. Är det något speciellt med graven? Och kappan? På kyrkogården träffar hon även den gamle mannen Johansson som även han besöker den lilla flickans grav. Men varför då? Kanske finns förklaringen i det förflutna..

Ja, det har kommit många mellanåldersböcker av den här typen på sistone. Bara 2012 kommer jag att tänka på Månfågel av Ingelin Angerborn, Ett hus utan speglar av Mårten Sandén och även Skuggan i väggen av Kerstin Lundberg Hahn. Inte mig emot, jag gillar det. Konflikter i det förflutna som gör sig påminda i vår värld. Föremål som blir som talismaner och som hjälper någon sedan länge avsliden att kommunicera med någon från vår tid. Det som skiljer ”Den magiska kappan” från de tidigare titlarna är kanske att den är aningens mer lättläst och lite kortare. Den skulle alltså kunna läsas även av en 8-9-åring eller av en elev i 5:an som inte läser riktigt så bra än att de ger sig på Sandén. Och förresten, vad mig anbelangar så behöver det inte vara så unikt, bara det är bra och det är det! Dessutom finns det ett omåttligt sug efter böcker om det övernaturliga, gärna med någon historisk aspekt på det hela. Jag har elever som bara inte kan få nog! Mera! Dessutom har den här boken ett väldigt vackert omslag. Jag gillar verkligen tapetmönstret! Nästan synd att den inte är illustrerad inuti också. Samtidigt lämnar det lite åt fantasin. Och den får rätt mycket spelrum här. Jag gillar´t!

2 kommentarer:

Mrs E sa...

Jag tycker den har så fin utsida, är sugen på att läsa den!

bokomaten sa...

Visst är det ett snyggt omslag!? Tapeten, kappan.. Man blir ju sugen på att flytta in själv, nästan.:)