torsdag 24 januari 2013

Parallell-läsning av hyllvärmare

God förmiddag! Hoppas solen strålar lika mycket hos er som hos mig! Helt galet vackert med ljusblå himmel och vit snö!Egentligen är det väder att gå ut och gå i men då jag är lite konvalescent så tänkte jag istället ta tag i mina hyllvärmare. Dante är spännande, men man kan ju lätta upp läsningen lite med att varva med ond, bråd död och blodiga mord. Dvs läsa lite om sådant som gör att folk HAMNAR i Helvetet och Skärselden. Inte många som drar till paradiset i den här boken skulle jag tro.. 

Jag vände mig till Bokomaten och plockade ut den som ligger längst ner i ordningen, dvs Awakening av S J Bolton. Jag vet inte riktigt om det räknas som en hyllvärmare än då den bara stått i bokhyllan i några månader, men i min värld, om den stått några månader är chansen stor att den blir stående längre än så.. 

Jag har inte kommit jättelångt än, men än så länge är jag inte besviken. Jag kanske anar hur det hänger ihop i och för sig, men det skulle i så fall vara första gången med Bolton. Det är också den sista av hennes deckare jag ger mig på och jag ser med GLÄDJE fram emot nästa Lacey Flint som kommer redan i april! Bara några dagar innan Bokomatens födelsedag, dessutom! Perfekt till önskelistan.

Hur länge ska en bok stå på hyllan förresten innan den räknas som hyllvärmare? 3 månader? 6 månader? 1 år? Längre? Vad tycker ni?

9 kommentarer:

Mrs E sa...

Bra slutfråga, jag räknar allt oläst i hyllan som hyllvärmare men jag tror inte andra gör det med tanke på folks reaktioner när jag räknade mina...

Bokomaten.. sa...

Hmm.. just det, men jo, när man räknad vad som är oläst i hyllan så tror jag allt räknas. Det måste det väl, eller? Om jag skulle räkna hyllvärmare så skulle jag nog inte utesluta det jag precis skaffat liksom.

Fru E sa...

Jag har olika hyllor för böckerna här hemma. När de går olästa från en "ska läsa snart- hylla" till en "olästa böcker-hylla" så blir de hyllvärmare hemma hos mig! Hur lång tid som passerar däremellan är olika och beror på hur många böcker jag fyller på med i den första hyllan (när det blir tillräckligt många måste ju böckerna flytta vidare). Jag är så inspirerad att läsa mina egna böcker, för jag har verkligen en massa olästa godingar att välja bland, men så är det jag som köper in vuxenlitteraturen på mitt bibliotek och hamnar dagligen i en massa frestelser som ofta slutar med en tung tygkasse... PS. Det är underbart vacker hos mig också, men apkallt. En snabb runda med hundarna väntar efter lunch.

Helena (Dark Places) sa...

Jag TRODDE att jag visste hur allt hängde ihop i Awakening, sätt nästan och myste och tänkte "jadu Sharon, den här gången har jag genomskådat dig!". Och så var det inte alls så.

Eli sa...

För mig måste böcker ha stått en viss tid och tappat sin charm som "nya" för att bli hyllvärmare, men det är säkert olika hur man tänker. Jag räknade 6 månader som minimum på mina.
För övrigt har vi snö och sol i Umeå också, lite väl kallt kanke men annars så :)

Mrs Book Pond sa...

Bolton är min nya favorit! Måste läsa mer av henne, men vill ju inte att de ska bli hyllvärmare liksom så avvaktar tills jag klarat av ett par böcker till i pipen ;)

Är det inte dags för Bokomaten-bebis snart?

Vicky sa...

Jag håller nog med Eli ovan. När böckerna har tappat sin dragningskraft och det inte längre känns så aktuellt att läsa dem så blir de hyllvärmare. Fast en viss tid måste det gå. Mina födelsedagsböcker från november är fortfarande "bara" vanliga olästa böcker...

Bokomaten.. sa...

Fru E: Jag har det också precis då där, faktiskt! "Att-läsa-nu-snarast" (t ex recex) som sedan flyttas till "ska blogga om" när de är lästa och sedan hamnar på en "har-läst-hylla". Och alla andra hyllor med olästa.=)
Känner även igen det där med att se allt nytt och kul som kommer när man jobbar och så plötsligt går man hem med en hög böcker i alla fall, fast man har en massa man vill läsa hemma redan.. Men i år är bästa tillfället!

Eli: Jo, egentligen tänker jag nog inte på mina nyare böcker som hyllvärmare, men om jag skulle räkna efter så skulle det nog ändå bli att jag räknade det som är oläst, liksom. Fast så länge det är i närminnet på något sätt så..

Helena & Mrs BP: Awakening är min sista Bolton s a s. Allt har varit tokspännande hittills även om jag hade mina åsikter om Rov av andra anledningar. Och jag har redan förkastat den teori jag hade igår om vem som gjorde det.. är helt clueless..

För ö så ja, bokomaten-bebis kan det bli idag, eller imorgon eller nästa vecka. Dags är det hur som helst, men man kan ju inte boka tid.;)

Lena sa...

Jag tycker nog också att allt som står i bokhyllan är hyllvärmare.