måndag 14 januari 2013

2012: The big summeringsinlägg



2012. Jag ett år som så många redan har skrivit så mycket om. Årsbästa-listor. Årssämsta-listor.. Året i siffror, titlar, allmänna tankar och funderingar. Jag kommer aldrig kunna välja årets bästa böcker men några tankar, titlar och författare måste jag ju nog ändå få ur mig för att helt gå vidare till ett nytt år. Det var lite krångel med att få ut det, men det är faktiskt inte precis mitten av januari än så anser mig komma undan med att vi fortfarande befinner oss i startgroparna på det nya året.

2012 var ett konstigt år men roligt läsår. Under våren läste jag flera underbara tegelstenar. Tänk att det bara är mindre än ett år sedan jag läste Kate Mortons "Den glömda trädgården" och tokälskade, naturligtvis! Tillsammans med bl a Murakamis märkliga och fantastiska "Kafka på stranden" fick den följa med på långresa till Sydamerika och båda är böcker jag kommer att bära med mig länge. 

Två författare gjorde mig mer eller mindre besatt under året. Under våren och sommaren plöjde jag Carole Goodman. The Lake of Dead Languages och The Ghost Orchid var nog favoriterna, men när jag gav mig på den mycket efterlängtade fortsättningen på Incubus, The Water Witch, hände något. Jag försökte men åh, kom inte alls in i den och jag var visst inte ensam om det då fler föll till föga där. Som tur är har jag fler av hennes mer litterära thrillers liggande istället  till i år.. 


Under hösten slukade jag S J Bolton som resten av bokbloggarmaffian då Modernista av ut första deckaren om Lacey Flint, Nu ser du mig. Jag svullade i mig deckare tills jag stötte på en som gav mig lite fadd smak på slutet, vilket gjorde mig lite avogt inställd. Det hindrar dock inte att jag ser fram emot nästa del om Lacey Flint som kommer i april.

Under hösten var vi också många som läste en tunn debutant med ruskiga ambitioner och litterära kvaliteter som lovar MYCKET för framtiden. Att den dessutom kom i snyggaste pressutskicket sedan Amanda Hellbergs "Döden på en blek häst" gjorde förstås inget. Inser att jag nog inte bloggade om det dock utan kanske bara visade upp det på twitter. Men inget pressutskick i världen kan lyfta en bok man inte gillar. Något man absolut inte behövde vara orolig över när det gäller Feberflickan dock, för om jag skulle kora någon som årets debutant så får det nog bli Elisabeth Östnäs.

Hösten präglades också av bokmässan på många sätt, naturligtvis. Jag hade så otroligt roligt, sprang på seminarier, träffade underbara, fina bloggare men oroade mig också för våra katter som allihop blev sjuka lagom till mässan så att jag fick ställa in delar av början. Hela hösten har de sedan åkt in och ut hos veterinären, tagit olika mediciner och känslan av att se en liten man älskar så mycket vara helt borta i feber, snor och inte veta vad man ska göra åt saken är förfärlig. Nu är de dock så gott som nästan helt friska. Mm.. nästan. Förmodligen kommer de ha det vilande hela livet och lillkatten går och nyser lite igen nu, men är i alla fall pigg. 
Till mässan införskaffades också prylar i kubik. Äntligen gjorde jag slag i saken och skaffade egna BokoMat-kassar och många var de bloggare som beställde knappar att stolt visa upp på mässan. Dessutom hade folk med sig de sedvanliga visitkorten. Roligt att titta på nu och använda som bokmärken. Jag försöker se till att sätta dem i böcker som jag tror att bloggaren i fråga skulle gilla själv.

1 kommentar:

Anakin sa...

Grattis till ett fint år, vännen! :)