tisdag 4 december 2012

´tis the season..

Ja, nu börjar säsongen då det är svååårt att hålla det här med att bara läsa biblaböcker.. Julnarkoman som man är så vill man gärna lägga en extra glitterrand på varje inlägg och färga hela bloggen röd från, typ, nu, och 4 veckor framåt! Jag är rädd att det kan bli en grandoftande, juleljusblinkande carol-sjungande explosion om ett par veckor om jag inte gör något åt det här snart. Klarar inte mer! Har läst varje julbok som finns på jobbet så får försöka mig på att varva lite här tror jag. Min Elizabeth Hand-oskuld håller slutligen på att spricka med Illyra men samtidigt surfar jag efter helt andra titlar. Här är en del av det jag är nyfiken på och funderar på att köpa hem.

WITH LOVE AT CHRISTMAS - Carole Matthews

Verkar vara en typiskt julig chic-lit om Juliet Joyce som med värsta problemfamiljen försöker få till lite julstämning mitt i kaoset. Gravid dotter, arbetslös son och nydumpad pappa och lagom excentrisk mamma, allihop flyttar dem in till jul.

CHRISTMAS COUNTDOWN - Vicki Hinze

Låter ärligt talat inte särskilt bra, men kunde inte låta bli att kolla in den när jag såg att den kategoiseras som ”Love Inspired Large Print Suspense”. Vilken genre, liksom?? Här är det en FBI-agent på väg hem för att fira jul med sin familj men som dras in i en otäck utredning med en seriemördare. För att lösa fallet tvingas hon samarbeta med en privatdeckare, som naturligtvis visar sig vara änkling..

THE TWELVE CLUES OF CHRISTMAS - Rhys Bowen (Royal Spyness mystery)

Det här låter ju helt ljuvligt! Period Cosy Crime, 30-tal, Noel Coward! Mums, mums. Jag äter det med sked. Dock verkar det vara en del I en lång serie som jag aldrig hört talas om och man kanske ska ha last de tidigare delarna för att uppskatta den här mer.. Lady Georgiana Rannoch är insnöad på ett stort slott någonstans I England tillsammans med sin bror och odrägliga svägerska. Hennes fästman är i Sydamerika och mamma spenderar julen i någon by med.. just, Noel Coward. På något sätt lyckas hon bli inbjuden att hålle i en fest i samma by som mamma men när hon anländer så verkar folk, bokstavligen, trilla av pinn till höger och vänster..

Sedan har vi The Holyday som jag skrev om i fredags. Det verkar vara en samling med tre berättelser, där huvudhistorien är skriven av chiclit-drottningen Jane Green. Och tursamt nog lite i bokhyllan kvar från förra året.;) Vad läser ni så här i adventstid? Några mordiska historier om jultomtar som går bärsärk? Romantisk chiclit om pepparkaksbakande singlar eller kanske paranormal romance? Jodå, hittade en hel del sådant.. Eller kör ni klassiker som Maria Lang, Dickens, Christie eller Astrid Lindgren, kanske?

7 kommentarer:

Vicky sa...

Jag läser helt "fel" för årstiden just nu, nämligen The Secret Garden. Men när julstämningen börjar lägga sig hade jag tänkt att det iaf ska bli The Adventure of the Christmas Pudding som inhandlats under året! Lite Astrid Lindgren förstås, och så några spökhistorier som hör till julen tycker jag.

Bokomaten sa...

Åh, The Adventure of the Christmas Pudding läste jag för något år sedan till jul.=) Jättemycket stämning och finns i fin nyutgåva nu, ju.:)

bokdjungeln sa...

Jag är en allätare. Står ordet christmas i titeln så läser jag boken direkt. Har dock blivit lite avskräckt när det gäller fööör sockersliskiga chicklits...

Bokomaten sa...

Haha, känner igen det precis. Slisktomten tittar fram varje november/december. Men det kan bli för mycket av det goda ändå.

Lena sa...

Jag har inte köpt en enda julinspirerad bok. Hög tid att göra det tror jag :)

Bakbokmat sa...

Vilken fin blogg du har! Tycker det är väldigt roligt att vi båda skriver om böcker, mat och bak. Jag läser inget något julrelaterat själv just nu, men barnen får höra "Julmysteriet" av Gaarder som godnattsaga. För tredje året i rad! Kanske blir det även någon julläsning för mig vad det lider. Fick ju fina tips här ovan.

Cecilia sa...

Ja, men se, så klart du hade koll på Matthews. När det kom till kritan - när jag häromdagen för första gången i mitt liv, tror jag, stod helt utan bok att läsa näst! - skulle välja ny bok och ville ha en julbok kände jag mig trots allt inte så sugen på hennes, eller någon av alla andra miljoner chick lit och cozy crime med jultema jag sett i år.
Mycket märkligt att inte ha en lång lista böcker jag ska läsa näst!!! Hittade dock en bok till slut, spontanshoppad på Entré(!), som av ren slump ser ut att ha med om inte jul så iaf vinter att göra.