tisdag 18 december 2012

Julklappar till och från alla boknördar!

Christmas at the Cupcake CafeMindre än en vecka till julafton och julklapparna bara trillar in i bloggvärlden. Jag har letat efter en riktigt bra julbok men inte riktigt hittat någon riktigt passande men då hoppar Flickan och böckerna fram som en god fé och berättar om en riktig höjdare inom Christmas litt-genren!

Christmas at the cupcake café är skriven av chic litt-författaren Jenny Colgan, som jag visserligen bara läst någon bok av, men som jag tycker håller sig till den bättre delen av chic litt-genren! Jag menar, Cupcakes! Julstämning! Till och med en drös med recept! What´s not to like!? Detta är dock del två i en serie och om man ska tro Flickan och böckerna så kan man visserligen hoppa direkt till denna del, men man får nog ut mer av handlingen om man läst ettan först. Lite väl hoppfullt att hinna klämma båda innan jul dock, va..?

En annan trevlig julklapp fick jag veta av Helena på Dark Places igår. Den finfina Bokomat-favoritboken ”The lake of dead languages” som kom på svenska för snart 10 år sedan har plötsligt och något oväntat kommit i nytryck! I pocket! Och säljs på pressbyrån!!! Snacka om suverän julklapp! Har man brådis, ska med tåget, inser att man glömt köpa julklapp till kusinen som kommer på släktträffen, ja, då STÅR ju lösningen bara där i ett pocketställ bredvid kexchoklad och bananer! Skynda fynda!! Jag vet inte hur den svenska översättningen är, men för de som drar sig lite för att läsa på engelska är det ju mer än perfekt! Det är suveränt!

Ytterligare ett par litterära julklappar har det dock trillat in här de senaste dagarna. Bloggfavoriten Elly Griffiths som skrivit de finfina deckarna om arkeologen Ruth Galloway har nämligen kommit med en julnovell om forskaren! HELT GRATIS kan man ladda ner den till sin Kindle eller Kindle-app i mobilen/på surfplattan eller beställa den på mail om man saknar app.

Det är utmärkta Calliope-Books som uppmärksammat sina fellow bloggers på denna underbara julklapp o Bokbabbel är inte heller sen att tipsa vidare! ”Ruths first Christmas tree” heter berättelsen och går att få tag i på Amazon. TACK Calliope för detta supertips!

När vi ändå är inne på Griffiths och Ruth Galloway, nästa år släpps nästa del i den ordinarie serien, men redan på torsdag kan man ladda hem den till sin Kindle om man har akut Galloway-abstinens efter att ha läst ut ”Ruths first Christmas tree” och vill ha en arkeolog till jul. Också en rätt bra julklapp om man frågar mig och på julaftonskvällen lär jag inte sakna saker att läsa i alla fall, när jag korkar upp glöggen och plockar fram julkonfekten.

4 kommentarer:

Lotta - hyllan sa...

Måste tipsa om julkaramellen Married by christmas av Scarlett Bailey, riktigt mycket julmys och feelgood! http://ihyllan.se/2012/november/married-by-christmas-scarlett-bailey-2.html

Bokomaten sa...

Vilket toppentips! Feel good, chic lit och julslisk är precis vad man vill ha i december! Underbart ju! Har sett att Bailey speciealiserar sig på just christmas lit också, sett flera likande titlar av henne tidigare.

Vicky sa...

Tack för Griffiths tipset. För den som inte har Kindle så finns den i epub på www.ebooks.com som jag använder för e-böcker på engelska.

Bokomaten sa...

Ännu ett superbra tips ju! Tack så mycket! Hoppas fler ser det!