måndag 10 december 2012

Jag drömmer om en bokbloggarjul..


I fredags slängde jag ut en fråga på twitter om någon skulle tycka att det vore kul om vi satte ihop en lista med jullåtar på spotify, exklusivt utvalda av Bokbloggarmaffain själva! Det visade sig vara flera som tyckte att det var en kul idé så jag satte mig ner och började pilla ihop det folk önskade. Egentligen ville jag mest sondera intresset och tänkte göra ett litet inlägg här om det hela också, så det gör jag nu!

En lista med julstämning sammanställd av de bästa av de bästa, crème de la crème, dvs bokbloggare runt om i landet. Att dömma av de bidrag jag fått in hittills så har vi lika spridd musiksmak som vi har när det gäller böcker, men det är ju det som är det roiga, eller hur?

Reglerna är som följer:

1. Tänk ut 3-5 jullåtar som du gillar lite extra.

2. Lämna en kommentar nedan med vem du är och vilka låtar du vil ha med, eller maila på bokomat@gmail.com. Det går också bra att skicka ett PM på twitter: twitter.com/bokomaten

3. Helst senast onsdag kl 24, så sätter jag ihop ett nytt inlägg sedan! Vill man komma med på listan i efterhand så går det förstås också bra, men vi ska ju lyssna nu under julveckorna så bra om vi får ihop en bra samling snarast!

Hittills har följande eminenta bokbloggare bidragit med fantastiska låtförslag:

Ann-Sofie på BreakfastBookClub
Jag fyller naturligtvis på listan efter hand som det kommer in fler förslag, säg till om du vill vara anonym! 

Vill man lyssna på listan som den ser ut redan nu är den här:

18 kommentarer:

Mrs E sa...

Helt underbart att du gör detta, kommer bli bästa jullistan någonsin!

Bokomaten sa...

Hehe, det är det redan tycker jag!

Carro sa...

Jag ger förslag på dessa:
Fairytale of New York - The Pouges ft. Kirsty McColl

Do they know it's christmas? - Band Aid

O Helga Natt - Tommy Körberg


Och God Jul! ;)

mariasbokliv sa...

tittade in o skulle hojta att jag glömt Adams julsång (o helga natt) men ser att den föreslagits.
Bokbloggarjul låter fö fantastiskt

Bokomaten sa...

Absolut! Carro, nu är även dina låtar med på listan!=) GOD JUL SJÄLV!

Hermia sa...

Åh en julmusikjukebox :)

Sleigh Ride med Johnny Mathis har redan fastnat i mitt huvud så den röstar jag på.

Baby, it's cold outside med She & Him

och så Twelve days of christmas - valfritt utförande..

Bokomaten.. sa...

Ja, men då vart Hermias jul också inplockad på listan! Mycket stämningsfullt om jag får säga det!

Marie sa...

Min favorit, Fairytale of NY är ju redan med, så jag föreslår: Julkort från NY med Mauro Scocco och Mer Jul med Adolphson & Falk.

Bokomaten sa...

Mer Jul med Adolphson & Falk är också redan med Marie, men Mauro är nu på listan och så är även du!=)

Böckerx3/Metta sa...

Jag gillar klassiker som White Christmas med Bing Crosby och Santa Claus is comin' to town med ex. Frank Sinatra eller Winter Wonderland med Tony Bennett.

TidningsIda sa...

Oh, vilken underbar idé. Jag vill självklart också vara med och vill gärna lägga till följande:

- Michael Bublé & Shania Twain: White Christmas (underbar version)
– Tommy Nilsson: När det lider mot jul
– The Refreshments: The Billy Goat
– Jill Johnson: Blame it on Christmas

Cicci sa...

Vilken underbar idé!
Här kommer mina tre förslag:

Mis Deseos/Feliz Navidad med Michael Bublé och Thalia

Rockin around the Christmas tree med Mel & Kim

All I want for Christmas is you med Magnus Carlsson

Bokomaten.. sa...

Cicci, Metta och TidningsIda! Nu är ni tillagda! Så roligt att höra allas olika favoriter!!=)

Eva-L sa...

Jag är visserligen bara en boblmaf-hangaround, men jag kanske får ge några förslag ändå?
Christmas Must be Tonight med The Band
In the Bleak Midwinter med Allison Crowe
Merry Christmas Everybody med Slade

Bokomaten sa...

Klart du ska vara med Eva! Kollade in din blogg, så fina bilder och vilka långa läslistor!!=) Du kanske kvarar in i snabbläsarklubben!? Har lagt in dina låtar på listan!

Lingonhjärta sa...

ÅH så otroligt trevligt :D Jag vill vara med, jag vill vara med!!! :D Ska bara fundilura lite...

Stringhyllan sa...

Bra idé! Jag har även skänkt till Musikhjälpen såklart.

http://open.spotify.com/track/6YEfLrSf9QOBccEkkxMKvm

http://open.spotify.com/track/0IvhgXwY5q5zxW9SKq7a7e

http://open.spotify.com/track/34GWo9ioWtV3x06sOqlX2m

http://open.spotify.com/track/7GNsHkiYPcQQjvhTiILFUL

http://open.spotify.com/track/0b9jIWGchhRtF9XTF9labn

Bokomaten sa...

Åh, tyvärr är Joni Mitchell-låten inte tillgänglig på spotify om man inte köper den.=( Håller med om att den är fin (annars gillar jag att vi fick in lite mer swung på listan.;) Älskar den Louis Armstrong-låten.:) Strax är du på¨listan också!