torsdag 6 december 2012

117


Bokbabbel summerar året hittills för att ta reda på hur när hon ligger sitt mål, att läsa 150 böcker i år. Jag funderade först på om jag över huvud taget skulle orka räkna efter, men gjorde ändå ett försök. Bokbabbel kom fram till 138 stycken böcker, jag ligger långt efter med 117 lästa och får allt ligga i om jag ska komma ikapp. Jag vet faktiskt inte om 117 böcker är mycket eller lite för mig, men jag misstänker att det är lite med tanke på mitt enorma läsuppehåll i somras då jag kanske bara knaprade i mig en 2-3 titlar till förmån för körkortsstudier (och nej, vi pratar inte om det tack så mycket). Då har jag även räknat bort bilderböcker och kokböcker och sådant, men räknat in andra barnböcker. Dock tänker jag att det nog går på ett ut då jag läst en del tegelstenar också i år.

Antalet har naturligtvis inte någon som helst betydelse, det är KVALITETEN! Och som sagt, en bok kan ju vara tjock nog för tre, eller tvärt om, tunn så man hinner med flera om dagen. Lite roligt är det ändå att räkna efter. Blir ju ändå fler än två böcker i veckan inser jag, och då läste jag som sagt inte alls på semestern i somras. Är osäker på om jag ska bli stolt eller skrämmas av hur lite annat jag måste hinna med.. Förmodligen lite av båda. Den riktiga snabbläsarklubben där Bokbabbel och Linda O ex är ständiga sekreterare, där kvalar jag nog inte in dock. Men jag tänker ligga i årets sista veckor nu. Både för att få läst så mycket som möjligt innan jul, men också för att jag som sagt var suuuger i mig allt jag Chrismaslitt heter just nu.=) Vet ni hur ni ligger till på rankinglistan? Många? Få? Jag har ju inga småbarn (än) som stjäl uppmärksamhet från böckerna (ja, än så länge är det så jag ser det) och inser att det kommer att bli betydligt färre nästa år. Å andra sidan ska jag vara föräldraledig då, den verkliga utmaningen kommer väl snarare när jag börjar jobba igen och jobbet stjäl uppmärksamhet från böckerna. Ja, där kommer jag fortsätta se saken på det viset.

3 kommentarer:

elisabeth sa...

jag har aldrig läst så mycket som när jag fick första barnet. jag ammade säkert 20 timmar per dygn och läste hela tiden. bäbisen vande sig vid att få boken i huvudet när jag slocknade. så se fram emot det! och om man inte ammar kan man läsa ändå fast det är knöligare. då kan man kanske arrangera en IPAd eller nått. för läsa måste man.

Mrs Book Pond sa...

117 böcker är ju otroligt mycket! Och kvalitet, bla bla, vi vet ju alla att flest vinner ;) Jag har läst ungefär en bok i veckan, tror jag, om ens det. Helt bedrövligt bokår för mig detta. MEN det är inte barnens fel! Det är twitters ;) Och det faktum att jag kan jobba hemifrån. Det har inte underlättat läsandet sas när man mest jobbar hela tiden. Och twittrar. Ja, du fattar.

Men håller med ovanstående: amning är bästa lässtunden, fast funkar bara med pockets som går att hålla i en hand..

Bokomaten.. sa...

:P jo, flest viner och är nu uppe i 120... Funderar på om ag ska prioritera bort tjocka julboken...:)
Och Twitter! Vilken tidstjuv de är!! Herregud, reclaimar lästiden!

Och pocketböcker låter bra då jag har fyra rader olästa pockethyllvärmare.. Kanske ska bli årets nyårslöfte!? Att ea mig igenom dem...