måndag 12 november 2012

Vera och Ann Cleeves

Jag gillar att se TV-serier i ett svep och när jag själv vill och de senaste tisdagarna har jag och Bokomaken tittat på TV-serien VERA, baserad på Ann Cleeves böcker. Jag har egentligen velat vänta lite med att se den serien eftersom jag tänker mig att det är böcker jag verkligen skulle gilla och hade ju tänkt läsa dem själv först. Eller i alla fall några så att man får sin egen uppfattning. Hur som helst, man hinner inte läsa allt här i världen och därför har vi nu betat oss igenom alla avsnitt.

Nu har j ag som sagt inte läst böckerna och kan inte säga ur väl de överensstämmer med dem, men boy oh boy, de överensstämmer väl med Bokomatens deckarsmak i övrigt. Ödsliga heder och karga landskap och ond bråd död. Dessutom gillar jag huvudkaraktärerna. Vet inte riktigt vad vi ska titta på nu, men kommer säkert på något.

Någon mer som sett? Och läst? Vad tycker ni? Om serien och om böckerna? Är de lika? Är böckerna mycket, mycket bättre?

2 kommentarer:

Vicky sa...

Låter ju helt perfekt för ruggiga höst och vinterkvällar! Lägger genast denna i min önskelista på amazon.

Bokomaten sa...

Ja, precis för de kvällarna! När det blåser ute och man hör regnet pattra. DÅ är det här perfekt. Måste nog läsa ngn av böckerna också ändå.