måndag 26 november 2012

Utan armband i Morganville försmäkta vi och dö

Midnattsgränden (häftad)Midnattsgränden av Rachel Caine: Del tre i serien Vampyrerna i Morganville

Om någon undrar var jag har hållit hus på sistone (jag kanske har varit lite svår att få tag i) så beror det på att jag befunnit mig i Morganville i södra USA. Det är ett galet och vampyrtätt ställe där man snabbt lär sig att hålla sig hemma kvällstid om man inte vill bli frukost, lunch eller middag åt någon snackhungrig blodsugare.

Här bor Claire, 16 år och överbegåvad går hon på universitetet, delar hus med tre andra ungdomar (nåja, tekniskt är Michael mer vampyr än ungdom) varav en är hennes pojkvän, Shane. För att rädda livhanken på sig och sina vänner så slöt Claire förbund med stadens mäktigaste vampyr, Amelie, i förra boken. Vill man vara lite mer säker på att klara sig i Morganville behöver man en beskyddare, men det kommer med ett pris. Beskyddaren äger en lika mycket som hen skyddar en från spontana överfall. Claire är Amelies senaste sällskapshund, något de andra inte blir glada över att höra då de lyckats hålla sig oberoende.

Claire får i uppdrag av Amelie att arbeta tillsammans med en mycket gammal vampyr, Myrnin. Myrnin är inte bara gammal utan även mycket sjuk och inte så lite vampyrdement. Ena sekunden kan han vara hur klar, snäll och otroligt smart som helst för att plötsligt vända och förvandlas till en livsfarlig mördarmaskin utan någon som helst kontroll över sig själv. Det är med andra ord mycket farligt för Claire, men det är också en möjlighet för henne att lära sig massvis och ger henne de utmaningar hon inte får på sina vanliga lektioner.

Ovanpå händer det som vanligt fruktansvärda och läskiga saker runt ungdomarna som gör att de hela tiden balanserar på en skör tråd i samhället. Ett lik hittas i deras soptunna och Michaels farfar Sam (som också är vampyr och ser precis lika ung ut som Michael) blir brutalt överfallen med en träpåk av någon som kallar sig för Kapten Uppenbar och som ger ut en hemlig underground-tidning om hur man bäst bekämpar vampyrerna.

Det är lite av en mellanbok actionmässigt det här, men icke desto mindre spännande. Apokalypsen kanske inte hotar runt hörnet, men man får lära sig en del om de vampyrer som bor i stan, och en del trådar planteras som förmodligen kommer att följa med i många böcker fram över. Och jag fortsätter min vistelse i Morganville ett tag för den här boken slutar (liksom de övriga) med en cliffhanger som jag helt enkelt bara måste ta reda på vad den innebär i nästa del. När novembermörkret härjar befinner jag mig gärna i en blodig och varm sydstat med Buffy-wannbes och blodbanker.

7 kommentarer:

Maria sa...

Åh, jag gillar verkligen Morganville. Jag har läst 6 delar på engelska och köper en ny del emellanåt när jag har råd. Härligt!

Bokomaten sa...

Tycker absolut de är bättre än genomsnittet.=) Trivs väldigt bra i MOrganville måste jag säga så fortsätter nog bo där ett tag.:)

Eli sa...

Jag slutade ju efter andra boken, blev så trött på de stereotypa könsrollerna.. Blir de något bättre? Sen gillade jag i och för sig inte språket heller men håller med om att det finns sämre vampyrserier out there!

Bokomaten.. sa...

Jo, de fortsätter vara rätt stereotypa. Eve och Claire är späda, sexiga och snygga. SHane och Michael är muskelbyggen och lite lagom tystlåtet grabbiga så där. Däremot börjar Claire tuffa till sig lite mer, fast egentligen mest först i nästa bok, som jag precis läst ut också. Språket.. ja, har du lsät de här på svenska eller engelska? Jag har läst båda och visst, det kanske är svårt att översätta amerikansk high-school-slang, men det gör sig faktiskt bäst i original. Där blir det lite rappt och kul, tänk lite Veronica Mars eller Buffy, fast inte alls på samma fantastiska nivå förstås.:)

Eli sa...

Jag har läst de två första på svenska. Kanske skulle ge trean en chans på engelska?

Bokomaten sa...

Jag har för mig att jag läste den fösta eller de två första på engelska och denna tredje på svenska och märkte en markant skillnad så testa på du! Kan vara värt en chans.=)

Eli sa...

Det ska jag göra! Någon gång =)