fredag 16 november 2012

När 2 blev 3 av Johanna Ögren och Daniel Åberg

När två blev tre : Förstagångsföräldrars funderingar, farhågor och fantasier (inbunden)När jag i början av hösten fick erbjudande om att läsa den här boken som recex nappade jag naturligtvis direkt. Dels för att Johanna är en av bokhororna och det alltid är roligt att läsa ”fellow bloggers” när de gör något litterärt projekt, men också för att den passade väldigt bra i tiden då Bokomaten själv kommer i pocket i januari.

Både Johanna och Daniel är väldigt digitala människor. De bloggar, twittrar och använder sociala media på flera olika sätt. När deras lille son skulle komma var det naturligt att blogga om det och på Johannas egen blogg fashionista.se kan man ofta se bilder på det färdiga resultatet, dvs Tage! Där kan man även följa resan från 3 till fyra för tillfället…

I boken skriver Johanna och Daniel vartannat kapitel om hur de upplever allt från omvärdens åsikter till hur det är att bryta normer och jag älskar det!! SÅ himla skönt att läsa om folk som struntar i hur saker och ting ”ska” gå till och ser till vad som passar dem bäst. Det är verkligen befriande att läsa om hur de delar upp föräldraledigheten så att Daniel tar merparten då Johanna är egenföretagare och arbetsnarkoman. Hur han fått stå ut med blickar då han går på föräldragruppsträffar som ENDA pappa och i ärlighetens namn inte känner sig heelt välkommen, även om han förstår varför också.

Nu har jag inte läst mycket annan litteratur i ämnet, inte alls faktiskt, och vet inte om det finns många böcker som liknar den här, men det känns inte så. Överallt annars matas man med ensidiga åsikter och argument om ”hur man gör” och ”hur saker är” och det är väldigt, väldigt lätt att tryckas ner i skorna om man själv inte känner att man passar in i mallen. Därför har även jag valt att i det längsta hålla tyst om min egen lilla release t ex. För min egen del var det oerhört skönt att läsa att Johanna var långt ifrån säker på att hon alls ville ha barn då även det är mycket provocerande för många. Vi kommer kanske inte att göra samma val som Johanna och Daniel men vi tänker, känner och planerar också helt annorlunda än många andra och det är så befriande skönt att läsa om andra som hoppar och som inte heller tänker och känner som ”man ska”. Dessutom är här väldigt mycket igenkänning i så många saker också! Detta är en rent ut sagt skitbra bok och jag är så himla glad att jag fick läsa den. Jag hade absolut inte hittat den om jag inte fått erbjudande om den som recex och det är jag väldigt glad för. Heja Johanna och Heja Daniel! Vad bra ni är! TACK för att jag fick läsa!! TACK för att ni skrivit!

20 kommentarer:

Hermia sa...

Aha. Önskar varmt lycka till med ert eget boksläpp...

Bokomaten sa...

Hehe, tack så myket. Får se om det blir en rysare eller en fell-good-roman.

Hermia sa...

:)

Bokbabbel sa...

Men OMG!! :D

Bokomaten sa...

Hehe:)

enligt O sa...

Hoppas på feel-good, eller i alla fall inte blodig thriller! Gillade också boken, trots att mina pocketar är ganska stora nu. Stort grattis!!!

bokomaten sa...

Tack så mycket.:) Läste din rec har jag för mig också.Hoppas verkligen inte heller på thrillervatianten.Även om det var en härligt mycket läskigare upplevelse att se om Rosematys baby till halloween än annars.:)

Jessica Åkerberg sa...

Åh, stort grattis Bokomaten! Jag är glad för din skull.

Och jag läste den här boken också för några månader sen och tycker också att den är riktigt bra, även om jag läste den "efter min release" så att säga.

Vicky sa...

KUL - Stort grattis till kommande utgivning!!!

Karin E sa...

Ohhh, stort grattis :) ! Vad skoj! Känns som det var längesen den kvällen då vi diskuterade ämnet på en disputationsfest ;) .
Blev sugen på att läsa boken nu förresten, verkar mkt intressant i motsats till alla tidningar etc som talar om vad "man ska".

Bokomaten sa...

KARIN! Miss u! Jo, du vet ju vad jag tyckt och tänkt.. Och tidningar, kollegor, vänner, bekanta, allmänt folk man stöter på. Inget gör folk så stockkonservativa om barn tycks det. Kul att läsa om några där man struntar i allt o ändå satsar! Utan att döma andras val heller, vilket väl är det viktiga. Vi är alla olika, våra barn lika så.

Fru E sa...

Åh, grattis!! :) Vad spännande! Men du får inte vara så kryptisk! Läste ditt inlägg TRE (!) ggr innan jag fattade att det inte gällde en bok-bok. Min ursäkt är att det är fredagskväll och att jag är supertrött... ;-)

Calliope sa...

Men ÅÅÅH! En mini-bokomat! HUR lyckades du att inte avslöja detta på bokmässan?
Världens största grattiskram nu istället!

Mrs E sa...

Stort grattis, missade detta helt, fast vi sågs ju iofs knappt på mässan. Älskade också boken förresten, försöker nu få Grefven att läsa den han med. Stor kram och grattis igen.

a-lo sa...

Bokomaten i pocket, det var ju också en härlig beskrivning (seriöst!) :)

Som sagt, himla roligt att höra och nu måste vi ses snart!

Karin E sa...

Miss u too!Kanske ta lite barnvagnspromenader runt februari-mars?
Så cool analogi med pocket förresten - var dock alldeles för fantasilös själv för att komma på något pocket-relaterat att kalla barnvagnspromenaden i denna kommentar :p

Emmas Bokhylla sa...

Grattis, vad glad jag blir för din skull!!

Bokomaten.. sa...

Hehe, Calliope, jag försökte som sagt få till något tillfälle på mässan med just dig eftersom det är väldans sällan möjligheten att se dig erbjuder sig. Vart lite svårt..

Och tack alla, tyckte själv jag var rackarns så fyndig a-lo.;)

Karin: Klart vi får ta en prommis i feb-mars då! Längtar redan! SJälv skyller jag på att jag att det är måndag för känner mig själv rätt fantasilös idag.=) Vore så himla roligt att träffa dig, var ju tuuusen år sedan.=)

Cinnamon sa...

Hihi! världens bästa cover. Pocket. Ett stort grattis till dig! :)

Bokomaten sa...

Tack så mycket, kanelflickan!=) Och visst är det?;) En lite lättare, mindre version av en själv.;)