fredag 30 november 2012

Fyrtändarfredag



Så var det fredag igen och jag kör på med en festlig sådan till. Haft lite lite tid till bloggen (och andra) i veckan för det börjar märkas på jobbet att man är på sluttampen på terminen. Julen förbereds till höger och vänster, högläsningsböcker mm plockas fram. Arbeten som pågått ett tag avslutas, och påbörjas också när de inser hur mycket de måste hinna med innan jul. Det samma gör jag som tittar lite oroligt omkring mig och inser hur mycket jag behöver hinna med…

Men idag är det än så länge första första advent. Jag inser att officiella första advent är på söndag, men som sagt, arbetar man på en skola så tänder man ljus och käkar pepparkakor redan på fredagen. Och så ämnar jag fortsätta även ikväll. Det har varit en lång vecka med kvällsprojekt på jobbet också å ser verkligen fram emot att få ligga en,två2, ja, kanske till och med TRE timmar extra i sängen med katterna i famnen i helgen. Trots all medicinerarkamp så verkar de inte ha tappat förtroendet helt för en utan kryper gärna in under täcket eller upp på kudden och värmer sig.

Men lite julstök ska det väl också bli? Lussekatterna är redan bakade, men kanske man ska ta tag i pepparkaksbaket den här helgen? Om kroppen håller och inte brakar ihop som förra helgen förstås.. Sjukt irriterande. När man är van att vara självständig och klara allt själv är det helt otroligt irriterande att inse att kroppen inte lyder. Får en att inse hur jobbigt livet som pensionär kan komma att bli en dag..

Christmas at Tiffany's
På söndag ska det dock stökas runt lite extra, det är tradiotioner och sådana bryter man ju inte så lätt! Glögg, adventspyntning och julskyltning och annat. Blir julmarknad bröd och senap och allt man ska ha, och grillning utomhus.

The HolidayJulläsningen har inte riktigt tagit fart än, bor fortfarande i Morganville ett tag till, men sedan så kanske.. Har ”Christmas at Tiffanys” av Karen Swan stående i bokhyllan fortfarande från förra året och har sett att chiclit-drottningen Jane Green har kommit ut med en julig bok som också troligtvis kommer att hitta hem till undertecknad inom en snar framtid.. Håll utkik efter stora julbokstipsarinlägget här snart där jag drar fram godbitar från tidigare års läsning..

Vad hittar ni på i helgen? På spåret? Julmarknad? Bakar ni vörtbröd (vilken bra idé!) eller går på adventsfester? Behöver ni något att lyssna på så föreslår jag någon av mina juligare spotify-listor från förra året. Snart kommer en ävJulen2012.




6 kommentarer:

Mrs E sa...

Jag adventspyntar, försöker baka och så fixar vi det sista inför bebisens ankomst som förhoppningsvis sker under nästa vecka :-)

Hoppas du får en underbar adventshelg! kram

Lingonhjärta sa...

Usch jag var på nyårsfest med jobbet hela dagen igår med massa mat, öppen bar och pool. Är lagom sliten idag så ska spendera den i skuggan med en bok eller tre. Sen är det dock ´fest igen ikväll (suck) och i morgon blir det bio med sista Twilight-filmen. Lite julbak vill jag också hinna med förresten.
Ha en underbar helg och TACK för julläsningstipsen. INte för att jag behöver fler böcker men ändå :D

Bokomaten sa...

Åh, lycka till Mrs E! Antar att de kanske sätter igång dig, då? Förstår att detta blir skönt att få det "gjort" äntligen, med tanke på händer och allt sådant menar jag. Hoppas det går att baka ändå. Så du har något att mumsa på till julen sedan, med lilla knytet!

Lingonhjärta, ditt liv ser ut som mitt för ett par år sedan. Önska jag hade samma ork. Så himla roligt med så mycket fester, men ärligt talat.. POOL!?? Så djädra underbart och samtidigt... Nja.. Med jobbet?:) Gärna poolparty m poolarna (haha, ber orsäkt för den) men kanske inte m chefen..:)

Här har det blivit städ, marknad och SNÖÖÖÖÖÖÖ!!!! Dör av lycka! DET ÄR SNÖ UTE!! Trodde det skulle bli en mild vinter.. Hoppas det håller året ut nu, men chanserna är tyvärr små i Skåne.

Hoppas ni har en underbar första advent, darlings!!! Ikväll blir det inte bio utan Itzaks julevangelium för Bokomaten. Fin tradition här hemma vid det här laget!:)

Lingonhjärta sa...

Hahaha problemet är bara att jag är för gammal för allt detta party. Jag är ju 36 för bövelen och då borde man ligga hemma på helgerna med en god bok :) Så sanningen är att jag orkar faktiskt inte. Men det är de här jädrans argentinarnas fel. De är som Duracellkaniner allihopa oavsett ålder. Men hade en fin helg ändå. Nu måste jag bara vila i en månad typ.
Sen pool med jobbet ja det kan bli lite konstigt men mitt jobb har en ganska så avslappnad attityd så det gick fint :D
Och ni har snö ja. Är så avis så jag DÖÖR! Jag kompenserade det igår med att köpa julpynt så jag kan bada i det :D

Bokomaten sa...

Haha, fyll poolen med julpynt!!! Som ett bollhav på IKEA! Now THAT`S a X-mas party!=)

Och vadå 36 äv väl ingen ålder.;) Du är ju inte pensionär än! Säger jag som då själv är torrboll nog att inte orka hålla igång så mycket.:)

Lingonhjärta sa...

Hahaha jag har varit tant i hela mitt liv även om jag har partjat en hel del men blev jättetant vid typ 32. Nu för tiden vill jag bara dricka Sherry, baka och läsa. Typ! Fast blev hemst peppad på julpyntspoolen :D