måndag 22 oktober 2012

Om Lizzie Borden hade bott i Lund...

Feberflickan av Elisabeth Östnäs
Jösses, ibland får man små överraskningar i brevlådan. Jag hade visserligen läst lite om den här boken redan innan eftersom jag har Östnäs i mitt titterflöde, men jag vet inte om jag hade läst den här boken om hon inte hade frågat om jag ville. Och jag var inte beredd på den här lilla skäckpärlan! Helt glömt att jag skulle publicera det här också i helgen.:)
Feberflickan utspelar sig i Lund för 100 år sedan men är baserad på historien om Lizzie Borden. Ni vet, kvinnan som åtalades för det brutala yxmordet på sina föräldrar i Massachusetts för över hundra år sedan. Östnäs hade från början tänk skriva en bok om Borden och de morden men bestämde sig i slutändan för att istället göra det här. Helt enkelt presentera sin egen teori om morden, men placera historien i sin egen hemmiljö, Lund.
Lizzie har blivit Luna och när boken börjar förstår vi att något fruktansvärt har hänt. Vi får sedan lära känna Luna, hennes uppväxt, besvikelser och hur kropparna hittas i huset i Professorsstaden där de bor. Vad som verkligen har hänt där i huset får vi egentligen inte veta förrän mot slutet när vi följt Luna genom rättegången i Lunds rådhus. Jag skulle kalla det här en historisk psykologisk thriller i fickformat. Jag kommer att tänka på engelska Susan Hill. Det är läskigt på ett gammeldags, lite uppstyltat, språk som passar berättelsen utmärkt. Östnäs är bra på att skapa stämningar och beskriver miljön perfekt. Att jag dessutom känner till gatorna och områdena i staden gör den extra läskig, men jag tror absolut inte att det är en nödvändighet för att man ska tycka om det här. Det är inte en särskilt lång bok, men hon lyckas ändå trycka in en hel del i berättelsen. Perfekt nu, lagom till Halloween skulle jag säga! Att historien om Lizzie Borden är en som fascinerar än idag gör ju dessutom sitt till och är väl egentligen anledningen till att jag blev lite sugen på att läsa den här boken. Jag är glatt överraskad och hoppas Östnäs får lite mer spridning. Kan vara svårt som okänd författare på ett litet förlag.

5 kommentarer:

Lingonhjärta sa...

Visst är den underbar! Har aldrig fått så många träffar på ett inlägg under en dag innan så jag hoppas verkligen att hon får den uppmärksamhet som hon förtjänar.

Bokomaten sa...

JA! Det är den mest recenserade boken på en vecka tydligen!=)

elisabeth sa...

det är ju tack vare er bloggare:)

Bokomaten sa...

Få se om vi kan få den till den mest lästa också!=)

elisabeth sa...

haha, ni får göra ert bästa:-). men jag är överväldigad av responsen hittills! alla positiva utom en, och hans åsikter kunde jag respektera. det är jättekul verkligen!