onsdag 12 september 2012

Rött som rubiner eller eldrött lockigt hår?

Rubinröd av Kerstin Geir (första delen i trilogin Tidlös kärlek)

Hurra, vad spännande!! En riktig äventyrsberättelse för ungdomar utan en massa sex men med massor av humor! En riktig saga helt enkelt. Jag gillar verkligen det här, blir helt hooked efter bara något kapitel. Lagom lättsamt, lagom kul och riktigt spännande. Dessutom är där några intriger och twister som författaren lyckas lura bort mig i och sådant gillar jag. När huvudkaraktären säger till sig själv: ”hmm.. varför känner jag igen det namnet”, ja, då minns jag också att det varit med tidigare i boken, men kan inte för mitt liv komma på vad det stod egentligen!

Vi får lära känna Gwendolyn, 16 år och inte riktigt som andra tonåringar. Förutom att hon kan se spöken så är hon uppvuxen i en tidsresarfamilj! Ända sedan hon föddes har hon vetat att hennes kusin Charlotte har ”genen”. Den som gör att hon kommer att kunna resa i tiden. Gwendolyn har mörkt platt hår och Charlotte ser ut som en äkta tidsresenär med sina röda lockar. Precis som flera andra i deras släkt. Charlotte har groomats som den i historia, fäktning, danskurser mm, mm medan Gwendolyn tack och lov att fått ägna dagarna åt normala aktiviteter, som skola, videofilmer hemma hos bästisen och killsnack. Det är bara det att fel tjej sedan plötsligt kastas tillbaka till 1800-talets London… Och Gwendolyn dras in i en härva av hemliga ordnar och sällskap och intriger. Och familjen är ju föga road av att ha satsat på fel tjej..

Det här är faktiskt så kul att jag genast kollar upp när nästa del kommer och överväger att köpa hem den på engelska redan nu. Det är rappt, roligt och romantiskt och jag tänker lite på både Meg Cabot och deckarserien Echo Falls, fast i fantasyformat. ”Rubin” syftar på att varje tidsresenär har tilldelats en ädelsten beroende på i vilken turordning de har fötts. Det finns nämligen en profetia som förutspår att tolv personer, tolv ädelstenar, ska födas och tillsammans bilda en cirkel som ska avslöja ”hemligheten”. En hemlighet som det råder delade meningar om ifall den är av godo eller av ondo.. De kommande delarna i serien ska heta Safirblå och Smaragdgrön och kommer på svenska under våren och hösten 2013. Osäkert om jag vill vänta så länge dock…

Uppdatering: NEJ! Det verkar som att endast första delen har kommit på engelska också. Boken är ju översatt från tyskan. Får helt enkelt ge mig till tåls..

Har ni förresten sett hur fint det här engelska omslaget är!? Visserligen är det svenska fint det också, men det här ”rubinröda” är ju en riktig goding.

3 kommentarer:

Fia sa...

Åh, wow! Den verkar ju riktigt bra, ska ta å skriva upp den på min önskelista.

Fru E sa...

2Jag gillade den också! :-) Jag tyckte om vardagligheten i den och att den förenade det med ett riktigt äventyr. Tror det kan bli ännu bättre framöver! Men läsa på tyska... nja, tror inte det!

Bokomaten.. sa...

Haha, nä, tyska blir det inte, men om de hade hunnit översätta den till engelska så hade jag nog fotsatt av bara farten! Kommer definitivt rekommendera den här vidare!