torsdag 30 augusti 2012

Murakami årets nobelpristagare i litteratur?


Förresten, ni har sett det här va? Att Murakami är favorit att vinna årets Nobelpris i Litteratur, i alla fall om man ska tro Ladbrokes vadslagningsfirma. Nu har oddsen dessutom blivit än "bättre" då det endast verkar ge 7 gånger pengarna. Sist jag såg efter tror jag att det var 10 gånger pengarna, efter att jag hade läst Guardians lilla artikel. Nästan så man är sugen på att satsa en slant, bara för att. För jag vet att jag inte skulle vara ensam om att skrika rätt ut om han faktiskt fick det. RÄTT UT! Även om jag är ganska skeptisk till sådana här förutsägelser.

I övrigt är det i sammanhanget en hel del välkända namn. Ko Un verkar vara ständigt återkommande i toppen, t ex. Värt att notera tycker jag är att fantasyförfattaren Ursula LeGuin ger 66 gånger pengarna! Har hon funnits på listan tidigare? Tänk om en fantasyförfattare fick det!?? Tja, om någon så är det kanske hon. Fast enligt Ladbrokes verkar det till och med troligare att Karl Ove Kanusgård får det, han ger bara 33 gånger pengarna.. Vem "håller" ni på?

6 kommentarer:

Samuel sa...

Jag skulle inte tro att Murakami kan få ett nobelpris. Han skriver för en bra inkomst( i och försig inget fel) som det som är gångbart just nu. En del av hans böcker är faktiskt bra men dom andra håller ingen större kvalitet.

Bokomaten sa...

Jag håller med om att Murakami är väldigt ojämn, men det gäller å andra sidan väldigt många som både har fått priset tidigare, och som diskuteras i dessa sammanhang annars också. Mångas favorit Joyce Carol Oates, t ex, är ju briljant när hon är som bäst, men är så produktiv att allt inte håller samma höga kvalitet. Kommersiella författare har ju också fått priset tidigare. Vargas Llosa t ex, som man också kan diskutera naturligtvis, och Doris Lessing var ju omåttligt populär i årtionden innan hon tilldelades priset.

Men nej, jag tror egentligen inte heller att Murakami kommer att få nobelpriset i år, men fascineras lite av att han ligger överst på bettinglistan.

Jenny B sa...

Jag är inte så imponerad av Murakamis böcker, så jag hoppas inte på något pris till honom. Ursula K Leguin däremot, hon vore värd att belönas! Men min favorit, som jag håller på efter att mina två andra favoriter Herta Müller och Tomas Tranströmer fått priset, det är än en gång Chinua Achebe. Han skriver intressanta historier på en bra och individuell prosa, och berättar om områden och seder som vi kanske inte skulle veta något om annars.

Bokomaten sa...

Jag skulle faktiskt inte alls bli ledsen om Ursula LeGuin fick det, men tror att det kan dröja minst 20år innan en renodlad sci-fi/fantasyförfattare, om än så duktig och betydande som LeGuin, kommer på fråga. Även om hon gjort annat också så utgör ju det hennes huvudsakliga författarskap.

Achebe börjar ju också bli ganska vanligt förekommande på den här listan, dock inte läst något av honom. Din favvokille annars, Jenny, Colm Tóibin, finns dock med på tipslistan, fast väääldigt långt ner.:)

Anna Granström sa...

Jag hejar på Ko Un Isåfall , men av lite egoistiska skäl då min pappa översatt honom. Vore kul om översättningen fick sälja rejält! :) Har annars bara läst två böcker av Murakami och gillade Kafka på stranden, men Nobelpris-nivå vetesjutton...

Bokomaten.. sa...

Ja, vi har alla våra favoriter. Förutom Murakami har jag en drös till som står på listan över folk jag tycker borde få´t. Kan förstå att du har Ko Un som favorit, Anna, om du dessutom har ett personligt förhållande till böckerna.=)