onsdag 29 augusti 2012

Miss Jean Brodies bästa år av Muriel Sparks

Detta är tredje gången jag läser boken om Miss Brodie och hennes elever i 30-talets Edinburgh. Första gången var jag inte mycket äldre än flickorna i boken. Tror jag var 18 år och hade hittat boken i föräldrahyllan. Andra gången var några år senare när jag pluggade engelska vid universitetet. Tror att boken fortfarande är obligatorisk läsning på många engelskakurser, den är det väl i alla fall i många skolor i England om jag inte tar helt fel.

Detta är dock första gången jag läser den på svenska. Det är svårt att säga om det är det, eller det faktum att jag nu snarare befinner mig i Miss Brodies egen ålder som gör att jag faktiskt uppfattar boken lite annorlunda. Jag tyckte enormt mycket om den när jag var i 20-årsåldern och det gör jag fortfarande, men jag ser något mer kritiskt på Miss Brodie som person och även på språket i boken. I ärlighetens namn tycker jag att första halvan är rätt tjatig. Ja, vi FATTAR att hon är i sina bästa år, det räcker nu! Det reagerade jag inte alls på de tidigare gångerna då jag bara sög i mig det fuktiga skottska vädret och den manipulativa Miss Brodie och flickorna som inte riktigt utvecklas som beräknat.

För även om Miss Brodie säger säger sina berömda rader i början, jag tror de lyder ”Give me a girl at an impressionable age, and she is mine for life!", så stämmer det ju inte. Boken berättas både i efterhand, när flickorna blivit stora, men också i realtid så att det känns som att det händer nu. Vi vet dock att en av Brodies flickor kommer att förråda henne till skolledningen så att hon får sluta vid sin post och vi vet också hur det går för en del av flickorna. Alla blir inte crème de la crème, som Miss Brodie uttrycker det. Faktum är att efter bara något år börjar Miss Brodie mer eller mindre mobba en av flickorna för att hon är så dum och inte alls hänger med i undervisningen. Och ed andra flickorna utvecklas heller inte i den riktning Miss Brodie förutsett och hoppats på. De förblir dock lojala under många år och flera erkänner också som vuxna att hon hade ett enormt inflytande på dem som tonåringar, kanske bara inte så som planerat.

Miss Jean Brodie är absolut inte perfekt även om hon till en början är det i den utvalda skaran flickor som hon ger extra undervisning och bjuder hem på te. Hon är uttalad fascist och reser först till Italien om somrarna för att studera Mussolinis framfart, därefter Tyskland. En hel del andra konstiga och självklara åsikter har hon också, men det är väl just det som är intressant. Hon har verkligen sina brister, men som läsare blir man ändå fascinerad och det blev jag ju även för 15 år sedan, tror att jag även då faktiskt insåg att hon inte var särskilt perfekt, tvärom, som manipulerade sina flickor till att göra saker som faktiskt inte var ok. Men VARFÖR, och varför hon väljer att spendera sina bästa år som lärare är intressant. Inte får man några egentliga förklaringar, för inte får man lära känna miss Brodie särskilt väl, mer än genom flickornas ögon.

Miljöerna och stämningen är superbt beskrivna och jag tycker fortfarande att det här är en ypperlig roman, men jag ser den som sagt nog ändå lite annorlunda idag. Jag tycker språket har åldrats, eller så är det som sagt för att den är översatt, men den håller tveklöst än idag ändå. Jag tror inte att det är sista gången jag läser den.

Miss Jean Brodies bästa år utkom första gången 1961 och fler som skrivit om den här nyutgivningen är bl a Lyrans noblesser och Böckerx3.

5 kommentarer:

Spectatia sa...

Oj, du med! Alla hyllar den här nu, och jag sitter och ångrar lite lite lite att jag gjorde mig av med boken när jag hade läst den. Jag tyckte inte ens den var värd att ha kvar, men nu är jag ju nyfiken på att bläddra lite i den igen... :-(

Bokomaten sa...

Ja, jag gillar den verkligen även om jag är lite mer kritisk nu än för 15 år sedan. Det ÄR en klassiker men tror ändå man ska läsa den på engelska. Jag minns att det var VÄLDIGT många som var skeptiska och inte alls gillade den när jag pluggade engelska, men det kan ju lika gärna ha varit för att man helt enkelt ofta är ganska fientligt inställd til kurslitteratur.=)

Hanneles bokparadis sa...

Den vill jag nog läsa!

Lyrans Noblesser sa...

Jag gillar boken skarpt. Porträttet av Miss Brodie är inte smickrande, men jag tycker att hon är intressant.

Mrs E sa...

Tack för tipset, gick direkt in på bibblans hemsida och bokade den :-) Verkar finnas som film också - har du sett den?