tisdag 14 augusti 2012

Is there anybody out there?


In the words of the Terminator: I´m back! Är det fortfarande någon som tittar in här då och då trots att jag haft bloggsemester hela sommaren? Läsmässigt en totalt värdelös sommar kan jag meddela. Så vida man inte räknar Körkortsboken upplaga 567 som spännande och facinerande läsning för i så fall kan jag glädja med att den "förgyllt" mina dagar större delen av sommaren... Men ingen uppkörning än på ett tag.

Istället tänkte jag ta mig an bloggen lite smått igen, även om jag inte har några mängder av böcker att skriva om. Har dock läst en del barn- och ungdomsböcker och eftersom det är skolstart i större delen av landet i dagarna tänkte jag köra temavecka nästavecka. Vecka 34 rec:ar jag en del av sommarens nyheter i barnbokhandlarna alltså.

Och lite annat ska jag nog kunna klämma in också. Har inte gjort några långväga litterära resor, men en del att skriva om ska jag nog kunna få ihop för att summera sommaren. Ett besök på Borgeby IRL t ex.

Jag hoppas innerligt att eran sommar är och har varit mer litterär än min och att ni annars har haft fantastiskt roliga upplevelser som helt tagit fokus från allt läsande! Do tell! Jag ska göra mitt bästa för att komma igen här efter bloggens semester.

14 kommentarer:

Pomegranate sa...

Welcome back!
Åh, körkortsboken...förra vårens värsta läsning. Men se det så här, om jag lyckas ta körkort -dessutom i Stockholm -då kan alla lyckas.

Roligt att du är tillbaka, och jag bara måste fråga: vad du tror du om den kommande Maria Lang-filmatiseringen?

Bokomaten.. sa...

ÅHHH!!! Jag är så pepp på den kommande Lang-filmen men samtidigt så orolig. Jag menar, jag ääääälskar Arne Mattsson-filmerna! VARFÖR gjorde han inte fler? Och VARFÖR går de inte att få tag i på DVD?

Och tack för peppen... Nu är det ont om körlektioner ett tag, svårt när man jobbar, men ska göra mitt bästa när det väl är dags ändå!=)

Mrs E sa...

Klart jag fortfarande kikar in här. Har inte direkt heller läst mycket i sommar - ibland kommer ju annat i vägen :-)

Jenny B sa...

Välkommen tillbaka! Körkortsboken låter som en krävande läsning. Hoppas du får tid och lust för mycket skönlitteratur snart igen!

Pomegranate sa...

Det verkar som att det är ganska många bokbloggare som hamnat i en lässvacka under sommaren.

När det gäller Lang-filmerna känns Tuva Novotny helt okej, medan Ola Rapace är alldeles för kort för att vara Wijk. När jag hörde att Linus Wahlgren skulle spela Einar Bure blev jag först mörkrädd, men sen såg jag en bild på honom och tänkte att...kanske ändå?
Har du sett den här?
http://dagbladet.se/kulturnoje/1.4992105-rapace-och-novotny-i-50-tals-deckare

Men jo, det finns nog skäl att hysa viss oro. Men om inte annat kanske böckerna kommer i nytryck och de gamla Matssonfilmerna ges ut igen???

Bokomaten sa...

Är det så att Jenny inne heller sitter på ett körkort, kanske? Skönt med fler.;)

Och jo, MrsE och Pome, lite skönt att höra även att inte alla andra har slukat 100-tals böcker i sommar, men jag vet å andra sidan att de finns, de också. Kommer aldrig klara att ta igen alla inlägg, så börjar så smått titta framåt istället.

JAg tyker inte Ola Rapace passar alls av så många anledningar. Jag VET att man blev gubbe tidigare på 50-talet, redan i 20-årsåldern för många, men OR KÄNNS för ung, liksom. Och jag är inte alls förtjust i valet av Linus Wahgren heller.

Och varför välja att filma de två böcker som det redan finns mästerliga filmer på? Även om det visserligen är två mästerliga deckare också..

Nja, mer och mer skeptisk, men hoppas som du på återutgivning av de gamla också i samband. Och titta lär jag väl göra ändå.:)

Pomegranate sa...

Ola Rapace känns som att han blivit castad enbart för att han är den största manlige skådisen vi har just nu (inte i mitt tycke dock) och man vill ha en garanti för att folk ska titta. Jag hade mycket hellre sett Jonas Karlsson som Christer Wijk...Och tanken på Linus Wahlgren som intellektuell doktor i historia (är det väl?) är ju rent skrattretande, men han bar upp kostymen bättre än jag trodde.

Men den bästa Wijken är ju Karl-Arne Holmsten, så är det bara.

Hermia sa...

Välkommen tillbaka!
Körkortsboken har jag aldrig öppnat, och kommer nog aldrig att öppna... så här sitter i alla fall en körkortslös till :)
Jag har läst rätt mycket i sommar, och befinner mig nu i ett sensommarlässtim, det känns väldigt bra!
Lycka till med billäsningen!

Bokomaten.. sa...

Pome: Ja, jag tycker som sagt (och som jag är säker på att jag nämnt vid otaliga tillfällen tidigare) att det är oerhört synd och ganska konstigt att man valt att ge ut vissa av Arne Matssons filmer på DVD, men flera av hans bästa är helt och fullkomligt omöjliga att få tag i. Som de båda Lang-filmerna. Och jag vet att de finns bevarade för jag har ju uppenbarligen sett dem, flera gånger dessutom.

Hermia: Roligt att du är inte i ett lässpinn i alla fall! Längtar dit igen.:) Men det är som något tar emot.. Och man behöver verkigen itne skaffa körkort någonsin, jag garderar mig lite då det inte är säkert att det går nu heller.. hehe.. Men det kan ju vara bra att ha ändå. När man ska köra katterna till veterinären om inte annat.

Lingonhjärta sa...

ÅH HURRA! Äntligen är du tillbaka!! :D Och du, körkortsläsning är inte fy skam ändå. Tänk bara vilka fina litterära resor du kan puttra iväg på sen. Och visst har jag kikat in här någon gång då och då fastän jag har haft lite lite blogglästid den senaste tiden:)

Bokomaten sa...

Hehe, Thx.=) Förstår itne hur du hinner läsa alls mitt i flytten så är mycket imponerad!

Full bokhylla sa...

Tack och lov har man ju en bloggläsare son talar om när favoritbloggarna slutar semestra! Själv önskar jag att jag kunde skylla på sommaren, men vete katten hur jag ska hinna få igång bloggen de närmaste 18 åren... ;-)

Eli sa...

Välkommen tillbaka, kul att du är här igen :D Håller precis som Lingonhjärta på att flytta så har inte läst så mycket i augusti. Men över sommaren har det blivit en del :)

Bokomaten sa...

Värst vad alla flyttar.=) Spännande! Men som sagt skönt för mig att det finns fler som inte läser tokmycket just för stunden.:)