tisdag 28 augusti 2012

Fiktiva födelsedagsfirarenkäten

Finfina Fiktiviteter har minsann mycket att fira i dagarna! Bloggen fyller år! Barnet fyller år! Och inte minst, hon är nominerad till Forma Books Blog Award!! Snacka om bra start på hösten! Jag säger ett enormt stort GRATTIS för det är så himla välförtjänt, även om jag verkligen gillar de övriga nominerade också i samma kategori. Enligt O och Stringhyllan. Kan till och med vara så att jag nominerade alla tre i våras.. Minns inte riktigt säkert. Hur som helst, för att fira födelsedagarna i alla fall så har Fiktiviteter satt ihop en liten enkät som dessutom är en tävling! Vilken kombination, va? Så det blir mycket enkäterande inne hos Bokomaten den här veckan. Här kommer hur som helst mina svar i denna omgång.

Fiktiva födelsedagsfirarenkäten:

Vilken var din bästa bok i sommar?

Ja, nu hade jag ju inte en oerhört läsfylld sommar tyvärr, men Incubus av Carol Goodman ligger högt på listan. Verkar bli ett Goodman-år för min del i år.. Den här boken drog ju ganska mycket mer åt paranormal hållet än de andra böckerna jag läst av henne, men väldigt underhållande var den.

Vad ser du fram emot att läsa i höst?

Ja, då måste jag ju säga fortsättningen förstås! I september kommer den! ”The Water Witch”!! Snacka peppen, liksom! Dessutom kommer Kate Morton med en ny bok i höst, ”The Secret Keeper”! Och Belinda Bauers nya deckare ska också bli jättespännande att läsa! För att inte tala om J K Rowlings vuxenprojekt ”The casual vacency”” Åh, en hel del alltså! Skönt att känna att man nog kommer få tillbaka läslusten med råge så snart jag inte behöver plugga körkortsteori till leda i alla fall.


Har du planerat något läsprojekt i höst?

Nope, inte direkt. Jag funderar fortfarande på att hoppa på Pocketlovers utmaning om 3 av 3 för jag har redan de på Modernista fyra nyligen utgivna böckerna av Janet Frame hemma… Annars funderar jag på att hitta på någon utmaning för mig själv faktiskt. Och ser mycket fram emot hösten för att se vad alla andra bloggare hittar på och vad för kul idéer som kommer att komma fram.

Finns det någon av dig ännu oläst författare som du skulle vilja stifta bekantskap med i höst?

Ja, faktiskt har jag ju velat läsa Janes Frame väldigt länge så det passar ju bra att det kommit ett gäng nyutgivna nu då! Jag börjar annars bli bra på att beta av i alla fall någon bok bland de där jag är sugen på. En i bloggvärlden väldigt hajpad författare (ja, jag tittar på dig Dark Places-Helena) är ju Elizabeth Hand som jag verkligen tror att jag skulle tycka oerhört mycket om också.

Vilken bok skulle du vilja tipsa alla om att läsa i höstrusket (/höstsolen)?

Åh, finns ju så många, men en riktigt hederlig gammal spökhistoria funkar alltid när det är så där kallt och lite höstfuktigt ute. Plocka fram tékannan eller whiskyn och kanske något av Susan Hill? Varför inte The Woman in Black som blev film för ett tag sedan!

Sedan har jag numera som tradition att läsa lite Harry Potter och se om alla filmerna i oktober som pepp inför Halloween! Hoppas att det blir ett stort gäng som hänger på även i år, förra året peppade vi gärnet några stycken som tittade på samma filmer nästan samtidigt på twitter.;) Inget är som Harry i höstrusket så det är ju definitivt mitt bästa tips!

3 kommentarer:

Stringhyllan sa...

Tack för gratulationen och nomineringen!

Helena sa...

Tack snälla du! Jag har faktiskt precis förbeställt The Water Witch, se mycket fram emot den (perfekt sommarläsnibg inbillar jag mig). Och Morton ser jag också fram emot men möjligen väntar jag tills den kommer på svenska.

Bokomaten sa...

Ja, med tanke på att Mortons böcker brukar vara tegelstenar utan dess like så är jag nästan benägen att göra det samma faktiskt, Helena! Water Witch däremot, den får åka ner i en inkorg snarast, även för min del!=) Inte tänk på att jag förstås kan förbeställa!