tisdagen den 12:e juni 2012

Skön humor på Österlen

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning av Emmy Abrahamson


När ens kollegor unisont rekommenderar en bok och den dessutom utspelar sig på Österlen så blir man ju onekligen nyfiken. Under min läslusttorka har jag ändå försökt läsa lite och då föredragningsvis mest ungdomsböcker eftersom det dels är lite lättare och jag dels ändå måste för jobbet. Den här har jag tänkt läsa hur länge som helst men inte haft riktigt rätt tillfälle för men nu så! Nu var det perfekt! Och jaaa, vad skönt det är med lite opretto humor för en gångs skull.

Alicja är en oerhört skön tjej som bor i Vallerup på Österlen i Skåne. Hennes mamma kommer från Polen och med det en hel drös med traditioner, egenheter och konstiga släktingar som Alicja mer än någonting annat helst skulle klara sig utan. Tex går all mat att äta, även den mögliga som legat i kylen några veckor för länge. All mat bör även kokas minst 45 minuter, även spagetti, och svenska hantverkare är opålitliga till skillnad från illegala polska sådana. Dessutom kan man inte lita ett dyft på sjukvården. Bättre att lita till gamla huskurer utprövade av galna mostrar.

Alicja har en tendens att ramla rakt i trubbel, alldeles oavsett om hennes mamma är inblandad eller ej. T ex råkar hon kanske eventuellt gå och bli i kär i sin bästa kompis hett åtrådda drömobjekt, Ola Olsson, och vi ska inte tala om när påven kommer på besök till Vadstena. Allt som oftast är dock Alicjas mamma på något sätt där bakom och ställer till det. T ex tvingas Alicja ta skulden för alla trasiga elledningar mm i huset som de polska hantverkarna har sönder när de renoverar. Dessutom hamnar hos polisen för stalking, fixar bröllop och smugglar in 84 liter polsk vodka till Sverige, allt under ett enda härligt sommarlov.

Det blir inte ens hysteriskt, som det lätt skulle kunna bli i en så här skruvad bok. Bara väldigt charmigt och kul. Roliga böcker men smart, svart humor finns det faktiskt för få tycker jag. Och Abrahamson har talang! Inte tal om annat. ”Min pappa är snäll…” kom ut 2011 och Emmy har tydligen en ny bok på gång till hösten. ”Only väg is upp” ska bli första delen i en tänkt trilogi om Filippa som flyttar til London för att leva livet! Även den lovar skön humor så håll utkik!

1 kommentar:

Eli sa...

Låter som en bok man borde läsa :)